Suplementy

Ako si vytvoriť vlastnú kĺbovú výživu?

Autor: Mirek Dvořák
Publikované , Naposledy upravené

Kĺbová výživa je pre športovcov večnou témou. Ich namáhaný kĺbový aparát často nemá dostatok potrebných látok, a tak dochádza k zraneniam. Keď sa bolesť kĺbov pri športe stane neznesiteľnou, prichádza na rad kĺbová výživa. Bohužiaľ, prevažná väčšina produktov na trhu sú len predražené a neúčinné lapače peňazí zabalené vo farebnej škatuli.

Aby sme vám pomohli oddeliť kvalitnú výživu od nekvalitnej, vytvorili sme rebríček najlepšej kĺbovej výživy. Napriek tomu si uvedomujeme, že účinné doplnky sú veľmi drahé. Preto vám prinášame nasledujúci článok.

Môžem ušetriť peniaze vďaka vlastnej spoločnej výžive?

Ak si chcete vyrobiť kvalitnú kĺbovú výživu doma, je dôležité si uvedomiť, že musí pozostávať z kvalitných surovín. A kvalitné suroviny stoja, žiaľ, veľa peňazí.

V porovnaní s hotovou a balenou kĺbovou výživou na vianočných darčekoch určite neušetríte, ale budete mať istotu, že ide o skutočne kvalitný výrobok, ktorý obsahuje len to, čo má. Ak nepridáte protihrudkujúce látky sami, jednoducho tam nebudú. A to je najväčšia výhoda. Pozrime sa na najúčinnejšie a najdôležitejšie zložky, ktoré by mala obsahovať každá kvalitná domáca kĺbová výživa

1. Metylsulfonylmetán (MSM)

Ide o zlúčeninu síry, ktorá má protizápalové účinky. Odporúča sa pri problémoch s kĺbmi, alergiách a bolestiach svalov. Bolo tiež preukázané, že pri použití po poraneniach zlepšuje hojenie rán. Má tiež analgetické, protizápalové a vazodilatačné účinky. Znášanlivosť tejto látky sa opisuje ako veľmi dobrá a neboli zistené žiadne nepriaznivé alebo toxické účinky.

Samotný názov MSM je veľmi nepresný a vzťahuje sa na úplne inú zlúčeninu. Pôvodný názov dimetylsulfon by sa však mohol zamieňať s prekurzorom tejto látky, dimetylsulfoxidom, a preto sa zaviedol názov metylsulfonylmetán. Jedna dávka MSM pre aktívnych športovcov je 1,5-2 g denne.

-
Odporúčaná denná dávka MSM.

MSM od spoločnosti Alavis si môžete kúpiť samostatne, napr. na stránke Bodybuilding.com
Skontrolujte cenu

2. Glukosamín sulfát

Je to veľmi dôležitá zásaditá zlúčenina, ktorá vzniká z glukózy nahradením hydroxylovej skupiny skupinou NH2. Má pozitívny vplyv na bolesť alebo zápal šliach a kĺbov, dokáže zastaviť úbytok kĺbovej chrupavky a má tiež veľmi pozitívny vplyv na metabolické reakcie, ktoré prebiehajú v chrupavke. Glukozamín je na trhu dostupný v dvoch formách:

  • Sulfát (t. j. síran)
  • Chlorid

Druhá z týchto väzieb nebola dostatočne preskúmaná, aby bolo možné určiť jej účinnosť. Účinnosť sulfátu už bola pomerne dobre preskúmaná a potvrdená (napríklad pri artritíde). Odporúčaná dávka glukozamínu je najmenej 1,5 g denne.

-
Odporúčaná denná dávka glukozamínu.

Samotný glukosamín sulfát si môžete kúpiť napr. na NeoNutrition.cz
Skontrolujte cenu

3. Chondroitín sulfát

Tento polysacharid sa najviac vyskytuje v medzibunkových štruktúrach chrupavky. Jeho význam spočíva v schopnosti viazať vodu, čím zabezpečuje správnu funkciu, pevnosť, pružnosť a odolnosť chrupavky. Podobne ako glukozamín dokáže zastaviť úbytok kĺbovej chrupavky, ku ktorému dochádza pri artritíde a podobných ochoreniach.

Chondroitín sulfát sa získava zo živočíšnej chrupavky, a preto nie je vhodný pre vegánov alebo vegetariánov. Priaznivé účinky chondroitínu sa prejavia až po 2 mesiacoch užívania, pretože ide o pomaly pôsobiacu látku.

Odporúčaná dávka chondroitínu je 0,8 až 1,2 gramu v závislosti od hmotnosti športovca.

-
Odporúčaná denná dávka chondroitínu.

Samotný chondroitín sulfát si môžete kúpiť na NeoNutrition.cz
Skontrolujte cenu

Len 3 látky?

Tieto tri zložky by mali byť takým dôležitým základom, ktorý účinne pomôže v boji proti bolestiam kĺbov. To naznačuje skutočnosť, že každý kvalitný výrobok obsahuje tieto tri zložky.

Stále však existujú mraky ďalších látok, ktoré sú v predaji už desaťročia a sú tak zafixované v mysliach športovcov, že po nich automaticky siahajú. Bezvýsledne. Za zmienku určite stojí veľmi populárny, ale neúčinný hydrolyzovaný kolagén

Mám pridať kolagénový hydrolyzát?

"Nepamätám si presne, čo je to hydrolyzát, ale Karol hovoril, že kolagén je naozaj dobrý na kĺby..." - počula som niekoľkokrát od kamarátov v posilňovni. Pravdou je, že táto látka je veľmi populárna. Nie je však veľmi účinný. Skôr naopak - použitie tejto látky v tele nepresahuje hranicu 25 %. A navyše ide o odpadovú látku, ktorej výroba stojí len pár korún. Uvarte rôzne zvyšky hovädzieho a bravčového mäsa, kopytá a kože a vznikne kolagén.

Po procese hydrolýzy, ktorý nie je mimoriadne nákladný, stačí, aby predajca výsledný produkt zabalil do dobre vyzerajúceho obalu a čakal, kto sa chytí. Niektorí výrobcovia sú dokonca natoľko drzí, že pridávajú hydrolyzovaný kolagén do proteínových výrobkov. V každom prípade je pravdepodobnejšie, že vaše problémy s kĺbmi vyrieši počúvanie Heleny Vondráčkovej ako hydrolyzovaný kolagén

Ak máte peniaze nazvyš a chcete používať hydrolyzovaný kolagén ako preventívne opatrenie, určite vás nemôžeme odradiť.

Ako miešať látky

Z vlastnej skúsenosti odporúčame používať tri osvedčené látky uvedené vyššie, ktoré si môžete jednoducho kúpiť a zmiešať v správnom pomere. Jednotlivé denné dávky si potom môžete pridať do potréningového kokteilu alebo ich zapiť trochou džúsu.

-
Ideálny pomer na miešanie zložiek.

Ak si však napriek tomu chcete ušetriť námahu s meraním a miešaním ingrediencií, siahnite po osvedčených doplnkoch z nášho rebríčka najlepších kĺbových výživ.

Kĺbová výživa všeobecne: účinky, dávkovanie, skúsenosti, ...

Ako si doma vyrobiť viac doplnkov:

Veľký test kĺbovej výživy (VIDEO):

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.