Suplementy

Probiotiká | Ako si ich vybrať a na čo slúžia?

Autor: Adéla Velhartická
Publikované , Naposledy upravené

Probiotiká nie sú športovým doplnkom v pravom slova zmysle, pretože ich cieľom nie je zvýšiť športový výkon alebo spaľovať tuk. Ich hlavným cieľom je obnoviť rovnováhu našej črevnej flóry, čo je dôležitýdôležité pre správne trávenie a vstrebávanie živín, ale aj pre podporu metabolizmu a imunitného systému. V probiotických doplnkoch nájdete aj množstvo podporných látok, ako sú vitamíny alebo probiotiká, ktoré zvyšujú ich účinnosť.

Probiotiká však nie sú len preventívnym opatrením, ale pomáhajú aj pri akútnych črevných poruchách.alebo sa používajú ako opiát pri liečbe antibiotikami.

Výber správnych probiotík však nemusí byť úplne jednoduchý, pretože mnohí ľudia nevedia, čo v nich hľadať. V nasledujúcich riadkoch preto podrobne rozoberieme, čo vlastne probiotiká sú, prečo sú také dôležité a na čo sa pri ich výbere zamerať.

Čo sú probiotiká?

Podľa definície sú probiotiká živé kultúry baktérií a kvasiniek, ktoré pozitívne ovplyvňujú správnu funkciu nášho črevného systému. Ich hlavnou úlohou je pomáhať črevám rozkladať potravu a vstrebávať z nej živiny. Okrem toho sa v črevách "formuje" imunitný systém človeka a správna rovnováha baktérií v črevách je kľúčovým prvkom pre celkové zdravie človeka.

Význam týchto prospešných baktérií je zrejmý už z ich názvu. Slovo "probiotiká" pochádza z gréckeho slova "pro bios", čo v doslovnom preklade znamená "pre život". Pozrime sa teda, prečo sú probiotiká také dôležité a prečo by ste si ich mali vybrať.

probiotiká a ich použitie

Účinky probiotík | Čo robia probiotiká s naším telom?

Ako ste už pochopili, probiotiká pôsobia predovšetkým v črevách a iných orgánoch brušnej dutiny. Ich najdôležitejšou funkciou je preto napomáhať tráveniu a vstrebávaniu živín z potravy. Okrem toho však probiotiká pozitívne pôsobia na imunitný systém a prispievajú k ničeniu patogénne baktérie, ktoré spôsobujú zápalové stavy alebo hnačkové ochorenia. Probiotiká môžu tiež zmierniť alergické reakcie na potraviny.

Ako probiotiká podporujú trávenie a zmierňujú alergické reakcie?

Probiotiká pomáhajú črevám rozkladať vlákninu a iné ťažko stráviteľné zložky potravy, ako je napríklad laktóza. Vláknina sa ďalej premieňa na mastné kyseliny s krátkym reťazcomktoré zmierňujú zápal a prispievajú k integrite črevnej steny. Tým sa zvyšuje aj príjem energie a využitie potravy a okrem toho sa zmierňujepríznaky tráviacich ťažkostí, ako je nadúvanie, bolesť brucha atď.

Okrem toho tieto prospešné baktérie produkujú dôležité živiny, ako je vitamín K, ktorý ktorý zohrávakľúčovú úlohu pri zrážaní krvi, alebo vitamíny skupiny B, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu metabolizmu.

Ako probiotiká prispievajú k imunitnému systému?

V ľudskom tele žije v symbióze niekoľko stoviek kmeňov baktérií, ktoré chránia svojho hostiteľa a pomáhajú vytvárať zdravé prostredie. Iba vďaka tejto imunologickej rovnováhe môže telo spustiť účinnú imunitnú odpoveď. systém, ktorý nás chráni pred rôznymi vírusovými a bakteriálnymi ochoreniami. Probiotiká vytvárajú na črevnej stene film, ktorý zabraňuje prenikaniu škodlivých mikróbov do sliznice a následnému infikovaniu celého tela.

Okrem toho prospešné baktérie v črevách vytvárajú kyslejšie prostredie produkciou kyseliny mliečnej. V tomto kyslom prostredí nie sú zárodky schopné prežiť a postupne sa ničia. Niektoré výskumy dokonca naznačujú, že probiotiká útočia na vírusy a môžu tak zabrániť prepuknutiu vírusových ochorení. Samotné však nie sú liekmi, ale len doplnkovou liečbou. Preto vždy dodržiavajte liečbu predpísanú lekárom.

Probiotiká sa odporúčajú aj na zmiernenie príznakov rôznych kožných ochorení, ako je napríklad ekzém. Tie sú tiež spôsobené nerovnováhou v čreve a probiotiká môžu pomôcť zlepšiť kvalitu života chorých.

probiotiká a ich používanie

Probiotiká a ich úloha pri chudnutí

Existuje niekoľko štúdií, ktoré naznačujú, že probiotiká majú pozitívny vplyv na chudnutie. Predpokladá sa, že je to spôsobené tým, že pomáhajú zabrániť vstrebávaniu tukov v črevách, ktoré sa potom absorbujú vvylučujú sa stolicou namiesto toho, aby sa ukladali do podkožného tuku. Štúdie na túto tému však nie sú úplne presvedčivé a na úplné preukázanie účinku probiotík na chudnutie bude potrebný ďalší a oveľa podrobnejší výskum.

Probiotiká a antibiotiká

Antibiotiká sú kľúčovým prvkom používaným pri vypuknutí bakteriálnych ochorení. Hoci tieto liečby ničia škodlivé baktérie, zabíjajúužitočné črevné baktérie sú usmrtené, čo logicky výrazne narúša črevnú mikroflóru. To môže mať za následok tráviace problémy a s nimi spojené stavy, ako je hnačka alebo naopak zápcha.

Kmene baktérií obsiahnuté v probiotikách pomáhajú obnoviť túto rovnováhu, a tak slúžia ako prevencia aj podporná liečba na návrat črevnej mikroflóry do normálu. Pri užívaní antibiotík sa vždy poraďte so svojím lekárom o vhodných probiotikách.

Ako si vybrať probiotiká?

Výber probiotík by sa mal riadiť niekoľkými kľúčovými faktormi. Medzi tieto faktory patria hodnoty CFU, počet a typ probiotických kmeňov alebo to, či sú súčasťou výrobku prebiotiká.

Čo je hodnota CFU a ako ju použiť pri výbere probiotík?

Anglická skratka CFU znamená Colony Forming Units (jednotky tvoriace kolónie). To znamená, koľko životaschopných organizmov (v tomto prípade prospešných baktérií) je v jednej dávke. Uvádza sa, že kvalitné probiotikum by malo obsahovať aspoň miliardu CFU. Nie je to však železné pravidlo a závisí od ďalších faktorov, ktoré popisujeme nižšie.

Čím viac CFU probiotiká majú, tým sú "silnejšie". Preto sú vhodné napríklad na riešenie tráviacich problémov, ako sú hnačky a zápaly.cpy, pretože vysoký počet CFU môže rýchlo a účinne zabrániť množeniu nežiaducich baktérií.

Ako si vybrať probiotiká podľa aktívnych kmeňov?

Aktívne kmene v probiotikách znamenajú počet jednotlivých druhov baktérií. Čím viac kmeňov probiotikum obsahuje, tým je komplexnejšie, a preto môže účinne liečiť širšie spektrum ochorení. Kvalitné probiotiká by mali obsahovať aspoň 9 probiotických kmeňov, ale ani to nie je dogma. Ak napríklad potrebujete riešiť akútne problémy, lepšou voľbou je probiotikum s vyšším počtom CFU.

Komplexné probiotiká s vysokým počtom aktívnych kmeňov sú vhodné najmä prechronické tráviace problémy a ako doplnok k antibiotikám. Antibiotiká zabíjajú širokú škálu baktérií a práve pomocou komplexných probiotík môžete doplniť tie najprospešnejšie kmene.

Probiotiká vs. prebiotiká

V súvislosti s probiotikami sa stretnete aj s pojmom prebiotiká.Zatiaľ čo probiotiká sú živé kmene baktérií, prebiotiká slúžia ako potrava pre tieto prospešné baktérie. Ide o jednoduché sacharidy vo forme fruktooligosacharidov (FOS), galaktooligosacharidov (GOS) alebo inulínu.

Táto potrava umožňuje, aby sa baktérie naďalej prirodzene množili a mali tak dlhodobejšie účinky na vaše črevá. Ak teda probiotické výrobky obsahujú aj prebiotiká, je to obrovská výhoda.

probiotiká počas jedla

Vedľajšie účinky probiotík

Tak ako pri všetkom v živote, aj pri probiotikách platí, že všetkého veľa škodí a nič sa nemá preháňať. U zdravých ľudí sa pri nadmernom užívaní môžu vyskytnúť mierne vedľajšie účinky, ako je nadúvanie, nevoľnosť alebo hnačka. Preto sa vždy odporúča dodržiavať dávkovanie uvedené výrobcom a neprekračovať odporúčanú dennú dávku. Niektorí ľudia však môžu trpieť výraznou citlivosťou na všetky typy baktérií vrátane probiotík. Problémy sa môžu vyskytnúť aj u ľudí so zásadne zníženou imunitou. V týchto prípadoch sa môžu vyskytnúť závažné zdravotné problémy vrátane:

  • Probiotická sepsa, ktorá je prehnanou reakciou imunitného systému na bakteriálnu infekciu. Tento stav je však veľmi zriedkavý a počet prípadov by sa dal spočítať na prstoch.
  • Bakteriálne ochorenie je bakteriálna profylaxia, ktorá sa dá počítať na niekoľko dní.
  • Vyššie riziko zhoršenia stavu u pacientov so závažnou diagnózou
  • Alergická reakcia na niektoré kmene alergií

Ak si nie ste istí, či sú probiotiká pre vás vhodné, alebo sa u vás vyskytol niektorý z vedľajších účinkovvedľajšie účinky, ihneď ich vysaďte a poraďte sa so svojím lekárom. Váš lekár vám môže odporučiť aj vhodné probiotiká pre váš stav.

Dávkovanie probiotík

Aby boli probiotiká účinné, musia sa užívať dlhodobo. Zvyčajne sa odporúčajú 2 až 3 mesiace, čo zvyčajne stačí na dosiahnutie črevnej rovnováhy. Väčšina probiotických doplnkov tiež umožňuje toto obdobie, pričom balenia vydržia počas celého kurzu. Po ukončení liečby je vhodné probiotiká vysadiť a v prípade potreby začať novú liečbu.

Probiotiká sa môžu užívať 30 minút pred jedlom, s jedlom alebo bezprostredne po jedle. Nie je dobré užívať ich nalačno, ak viete, že nebudete dlho jesť. Kyslé prostredie v žalúdku by mohlo usmrtiť niektoré kmene baktérií a znížiť účinnosť užívaných probiotík. Nikdy neprekračujte dávkovanie stanovené výrobcom a ak sa u vás vyskytnú vedľajšie účinky, prerušte užívanie probiotík.

Ktoré probiotiká sú najlepšie?

Ak si ešte stále nie ste istí, čo sa týka probiotík, nezúfajte. Pripravili sme pre vás rebríček najlepších probiotík na trhu, v ktorom sme otestovali a vybrali najlepšie probiotiká na trhu. Vďaka nemu si už nemusíte robiť starosti s ich výberom a ľahko nájdete tie, ktoré vám najviac vyhovujú.

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.