Stravovanie

Ketogénna diéta a jej vplyv na silu - Otázky a odpovede #1

Autor: Mirek Dvořák
Publikované , Naposledy upravené

Aby sme vám, našim fanúšikom, poskytli priestor na vaše vlastné otázky týkajúce sa stravy, suplementácie a tréningu, rozhodli sme sa vytvoriť sekciu, v ktorej budeme odpovedať na vaše otázky. V prvej časti tohto seriálu si teda povieme o účinkoch ketogénnej diéty na silu - z dlhodobého aj krátkodobého hľadiska.

otázka od matěj
Ketogénna diéta a jej vplyv na silu. Viem, že po aklimatizácii na daný typ stravy sa dá na nej zosilnieť, ale moja otázka znie, či sa sila po prerušení príjmu sacharidov náhle zníži, alebo či má minimálny alebo žiadny vplyv.

Hneď na úvod by bolo vhodné pripomenúť menej znalým čitateľom, že ketogénna diéta je typ diéty založený na veľmi nízkom príjme sacharidov a naopak vyššom príjme tukov. Sama mám skúsenosti s týmto typom stravovania, ale veľmi mi nevyhovoval - som zvyknutá na určitú "voľnosť" v stravovaní a ketogénna diéta je dosť stereotypná a náročná na prípravu jedla.

Silový výkon pri ketogénnej diéte

Z hľadiska silového výkonu sa však pre mňa veľa nezmenilo - samozrejme, trvá nejaký čas, kým si telo zvykne na iný zdroj energie, a výkon môže byť počas prvého týždňa, maximálne desiatich dní, o niečo slabší, pretože telu logicky chýbajú sacharidy. Po osvojení si tohto typu stravovania je určite možné na ketogénnej diéte zosilnieť

Ketogénna diéta
Azda najväčším úskalím ketogénnej diéty je náročnosť prípravy jedál. Ak si však na túto diétu zvyknete, určite z nej budete mať úžitok.

Prispôsobte svoj tréning

Keď sa na problematiku ketogénnej stravy a silového výkonu pozrieme z vedeckého hľadiska, mala by byť ideálna pre nízkoobjemové tréningy. Ak počas jednej série vykonáte len nízky počet opakovaní (max. 5) a po každej sérii nasleduje dlhšia pauza, telo nevyužíva ako zdroj energie ATP (adenozíntrifosfát) ani CP (kreatínfosfát), ktoré nie sú priamo viazané na príjem sacharidov (alebo sa dajú vytvoriť bez nadbytku sacharidov). Keď sa však objem práce v tréningu zvýši, telo začne využívať glykogén ako "palivo", ktorého úroveň je samozrejme oveľa viac závislá od príjmu sacharidov

Mark Bell Ketogénna diéta
Jedným z najlepších športovcov, ktorí odporúčajú ketogénnu diétu, je Mark Bell, zakladateľ spoločnosti Slingshot a jeden z desiatich najlepších powerlifterov všetkých čias.

Aký je teda záver?

Teoreticky to teda znamená, žeketogénna diéta by mala byť dobrou voľbou počas prípravy na súťaž (napríklad v silovom trojboji), ale mimo nej nie je až taká ideálna. Z praktického hľadiska nevidím dôvod na vylúčenie sacharidov zo stravy. V skutočnosti si drvivá väčšina ľudí užije tréning so sacharidmi oveľa viac ako tréning bez nich.

To je pre túto epizódu otázok a odpovedí všetko, ale ak máte aj ďalšie otázky, neváhajte sa opýtať v komentároch pod týmto článkom alebo pod videom a my vám na ne radi odpovieme v ďalších epizódach tohto seriálu.

TIP: 16 najlepších potravín s nízkym obsahom sacharidov!

Ďalšie články zo série "Otázky a odpovede":

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.