Suplementy

Ktoré umelé sladidlá sú bezpečné a ktoré nie?

Autor: Mirek Dvořák |

Doplnky stravy sú v dnešnej dobe neodmysliteľnou súčasťou výživy športovcov, preto sa s nimi stretávame takmer neustále. Cieľom týchto doplnkov je, samozrejme, funkčné využitie aj pre ľudí, ktorí podliehajú prísnym diétnym požiadavkám, preto nie je prekvapujúce, že nemôžu obsahovať desiatky gramov cukru. Preto je používanie umelých sladidiel žiaduce.

Ktoré z nich sú však vhodné a ktoré môžu spôsobiť vážne zdravotné komplikácie? Práve na to sa pozrieme v našom dnešnom článku, v ktorom by sme vám radi poskytli nestranné a vedecky podložené vysvetlenie, ktorým sladidlám dávať v doplnkoch výživy prednosť.

Prevažná väčšina sladidiel nepoškodzuje vaše zdravie!

Je dôležité poznamenať, že všetky použité sladidlá museli byť schválené určitými orgánmi (v Európskej únii je to EFSA - Európsky úrad pre bezpečnosť potravín), inak by sa nemohli používať v doplnkoch stravy. A ak boli udelené potrebné povolenia, nemala by existovať priama súvislosť medzi určitou látkou a napríklad vznikom rakoviny za predpokladu, že sa dodržiava odporúčaná denná dávka, ktorú tiež stanovuje táto organizácia. Niektoré sladidlá sú však kontroverznejšie ako iné. Preto by sme sa mali pozrieť na to, čo skutočne hovoria príslušné vedecké dôkazy.

1. Sukralóza - najbežnejší a najbezpečnejší pomocník

  • Skóre poškodenia: 2
  • 600-krátsladší ako cukor
  • Tolerovateľný denný príjem: 0-15mg/kg telesnej hmotnosti

Najbežnejším sladidlom, ktoré nájdete vo väčšine európskych fitness doplnkov, je sukralóza. Táto chemická zlúčenina je približne 600-krát sladšia ako bežný cukor a jej obrovskou výhodou je schopnosť prechádzať tráviacim traktom v nezmenenej forme. Mnohí odporcovia tvrdia, že keďže sukralóza je zdrojom chlóru, môže byť pre telo toxická. Z uvedenej vety však jasne vyplýva, že sukralóza sa pri prechode telom nijako nemetabolizuje, čo svedčí o absurdnosti tohto hoaxu.

V súvislosti s rozšírenými mýtmi o sukralóze je mojím obľúbeným mýtom úplná devastácia črevnej mikroflóry, pre ktorú sa niektorí športovci sukralóze stále vyhýbajú. Tieto dezinformácie sú založené na vedecké štúdieale bolo to vykonané na potkanoch. To by samo o sebe nemalo význam, alesamotné potkany mali veľmi stereotypnú stravu, čo následne ovplyvňuje relevantnosť výsledkov. V skutočnosti môže dôjsť k zníženiu zdravých baktérií, aj keď zo stravy bezdôvodne vylúčite lepok.

-

Náš tip: Výber najlepšej kĺbovej výživy na trhu 2022!

2. Steviol-glykozidy - zatiaľ nie sú dobre preskúmané

  • Poškodenie Skóre: 0
  • 200-krátsladší ako cukor
  • Prípustný denný príjem: 4mg/kg telesnej hmotnosti

Mnohí športovci uprednostňujú steviol-glykozidy, sladidlo rastlinného pôvodu. Hoci je stévia samozrejme rastlina, výroba používaných glykozidov steviolu už prebieha v laboratóriu. A hoci to znie trochu paradoxne, toto sladidlo je oveľa menej preskúmané v porovnaní s toľko hanobeným aspartámom. Ale ako zdôrazňujú odborné webové stránky, toto sladidlo je bezpečné, a ak ním sladené výrobky používate v primeranom množstve, nemôže sa vám vôbec nič stať. Naopak, existujú dôkazy, že stévia môže mať antibakteriálne, protizápalové a antidiabetické účinky.

-

3. Aspartám - je naozaj taký zlý?

  • Poškodenie Skóre: 5
  • Sladší ako cukor: 200-krát
  • Prípustný denný príjem: 0-40mg/kg telesnej hmotnosti

Na internete si môžete prečítať obrovské množstvo dezinformácií zameraných najmä na aspartám. Ale kde je pravda? Väčšina vedeckých štúdií odsudzujúcich aspartám sa uskutočnila na potkanoch, ktorých organizmus metabolizuje sladidlo trochu inak. Dôležitejšie je, že konzumovaná dávka aspartámu je často veľmi vysoká. Ikonická je určite štúdia, v ktorej potkany požili také množstvo aspartámu, ktoré by pre 80-kilogramového človeka predstavovalo približne 2000 plechoviek nápoja sladeného týmto sladidlom. Nie je preto prekvapujúce, že aspartám bol v tejto štúdii sa zistilo, že je karcinogénny.

Ďalším veľmi rozšíreným mýtom je často opakovaná fráza, že aspartám sa v tele metabolizuje na metanol, ktorý je známy ako vysoko toxický a dokonca smrteľný. Väčšina takýchto stránok však zabúda dodať, že toto množstvo je také malé, že po vypití pohára ovocnej šťavy sa uvoľní oveľa väčšie množstvo.

-

5. Acesulfam K

  • Poškodenie Skóre: 4
  • Sladší ako cukor: 200-krát
  • Prípustný denný príjem: 0-15mg/kg telesnej hmotnosti

Acesulfam K ide ruka v ruke s aspartámom, ktorému sme venovali predchádzajúci odsek. S týmito dvoma sladidlami sa stretávate veľmi často, pretože acesulfam má mierne horkú chuť, a preto sa musí kombinovať s iným sladidlom, aby sa tento negatívny účinok zamaskoval.

Je to látka asi 200-krát sladšia ako bežný kuchynský cukor a hoci aj tu samozrejme existujú desiatky konšpiračných teórií, Žiadna zo štúdií pri konzumácii v primeranom množstve sa nezistili žiadne negatívne účinky. Podobne ako iné sladidlá, ani acesulfam K nie je stráviteľný, a preto neobsahuje žiadne kalórie. Okrem toho sa preukázalo, že acesulfam K nespôsobuje zubný kaz a je termostabilný, takže sa môže používať pri pečení bez straty sladkej chuti.

-

MusclePharm Combat Powder - viaczložkový proteín s bezkonkurenčným zložením a chuťou (recenzia)

6. Cyklamát - jediný skutočný strašiak

  • Poškodenie Skóre: 6
  • Sladší ako cukor: 40-krát
  • Prípustný denný príjem: 0-11mg/kg telesnej hmotnosti

Ak ste boli doteraz voči umelým sladidlám skeptickí, náš článok možno zmení váš názor. Poukázali sme na mnohé mýty a objasnili sme, že tieto zložky nemusia byť také nebezpečné, ako sa zdá. Tieto piliere však úplne rozbíja cyklamát, ktorý je jedným z najstarších sladidiel. Na prvý pohľad vyzerá úplne neškodne, ale keď sa dostane do čriev, začne sa metabolizovať na toxický cyklohexylamín. Už Štúdia z roku 1970 zistili súvislosť medzi týmto sladidlom a rakovinou močového mechúra u potkanov. A hoci k tejto premene cyklamátu na cyklohexylamín dochádza len v 19 % prípadov, stále ide o veľmi problematické sladidlo, ktorému sa osobne odporúčam vyhýbať.

-

Mali by sme radšej použiť cukor?

Používanie sladidiel určite vyvoláva otázku, či je lepšie používať cukor. Odpoveď samozrejme nie je jednoduchá. Predovšetkým to závisí od množstva. Vysoký príjem cukru je zdrojom civilizačných ochorení, rovnako ako veľké množstvo sladidiel nie je zdraviu prospešné. Myslím si, že ak porovnáte negatívne účinky bežného cukru a umelých sladidiel, sladidlá sú na tom rozhodne lepšie.

Závisí to však od konkrétnej situácie. Ak máte chuť na sladený nápoj typu Coca-Cola, určite by som uprednostnil možnosti bez cukru, ako sme zdôraznili v našom článok na túto tému. Na druhej strane si nemyslím, že je potrebné mať fóbiu z cukru, najmä nie pri nejakých dôležitých príležitostiach. Koniec koncov, je úplne zbytočné dopriať si na narodeninovej oslave malý kúsok torty len preto, že obsahuje cukor, pretože pár gramov cukru neohrozí zdravý životný štýl.

-

Aké sladidlá by sme mali uprednostniť v doplnkoch výživy?

Osobne vždy uprednostňujem proteíny a iné doplnky sladené sukralózou a ideálne glykozidmi steviolu. Ale keď musím vyskúšať proteín s acesulfamom draselným a aspartámom na hodnotenie, nemôžem rozoznať žiadny rozdiel. Existuje XY kritérií pri výbere ideálneho doplnku, ktorý by som osobne uprednostnil. Ak vás tieto aspekty zaujímajú, pozrite si niektoré z naše rebríčky doplnkova dozvedieť sa viac. Sladidlo, ktoré si vyberiete, je však aj tak vedľajšie, pokiaľ netrpíte intoleranciou na dané sladidlo (napr. fenylketonúriou, ktorá vám bráni konzumovať aspartám). V malých množstvách sú umelé sladidlá úplne v poriadku a je dôležité si uvedomiť, že hektolitre diétnych nápojov sú takmer rovnako škodlivé ako neopodstatnená fóbia z umelých sladidiel.

To je od nás pre tento článok všetko. Ak máte akékoľvek otázky týkajúce sa umelých sladidiel, určite sa neváhajte opýtať v komentároch a my vám vždy radi odpovieme.

Viac takýchto článkov:

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.