Tréning

Má zmysel cvičiť aj pri bolesti svalov? - Otázky a odpovede #3

Autor: Mirek Dvořák |

Každý, kto chodí do posilňovne aspoň trikrát týždenne, si skôr či neskôr položí rovnakú otázku. Má zmysel chodiť do posilňovne, keď ma stále bolia svaly? V ďalšom článku našej série otázok a odpovedí sa preto pozrieme na tréning svalovej bolesti, jeho pozitíva, negatíva a na to, ako tento problém raz a navždy vyriešiť.

otázka od petra (z facebooku)
Zaujímalo by ma, či odporúčate cvičiť aj napriek bolesti svalov - alebo je lepšie si oddýchnuť, prípadne či ďalší tréning svalom neublíži? Vopred vám ďakujeme.

Bolesť svalov vs. rast svalov

V prvom rade je dôležité pochopiť, že bolesť svalov nemá nič spoločné s rastom svalov. Aj keď sa veľmi často hovorí, že "keď sval bolí, rastie", tieto dva procesy nemajú veľa spoločného. Rast svalov je v skutočnosti o obnove poškodených aktínových a myozínových vlákien, ktoré boli poškodené tréningom. Tieto vlákna sú však také malé, že pri kontrakcii necítime žiadnu bolesť, hoci na ich povrchu sú mikrotrhliny

Príčinou bolesti svalov je hromadenie kyseliny mliečnej, ktorá sa vo svaloch vytvára v dôsledku nedostatku kyslíka počas športovej aktivity. Rozsah tohto hromadenia kyseliny je potom určený predovšetkým typom tréningu a vašou asimiláciou, ale svoju úlohu zohrávajú aj pomalé negatívne opakovania alebo nadmerný dôraz na svalovú kontrakciu

Bolesť svalov

Ak zistíte, že vás po tréningu až do ďalšieho tréningu z času na čas bolia svaly, určite sa oplatí ísť na tréning. Je pravdepodobné, že váš výkon nebude taký dobrý ako zvyčajne, ale svaly stále dostanú podnet na rast. Za normálnych podmienok rastie približne 45-50 hodín po tréningu

náš tip!
Keďže sval rastie len približne 45-50 hodín po tréningu, určite by ste mali ísť na ďalší tréning a cvičiť napriek bolesti svalov. Dôležité je však správne sa natiahnuť. Aj keď kvalita tréningu nie je veľmi dobrá, telo dostane dodatočný stimul na rast.

Záver

Ak je obmedzenie svalovej bolesti dlhodobým problémom, musíte zmeniť štýl tréningu. Možno budete musieť skrátiť jeden tréning týždenne alebo znížiť intenzitu či objem práce pri tréningu. Ak patríte medzi pokročilejších cvičencov, pravdepodobne budete musieť skôr či neskôr začať cyklicky rozdeľovať tréningy na ľahké, stredne ťažké a ťažké. Dôležité je tiež nezanedbávať správnu regeneráciu (mali by ste dbať na pitný režim, pravidelný strečing, správne načasovanie jedla, ...). Ak vás táto téma zaujíma viac, celý článok nájdete na našej webovej stránke. Ak však bolesť svalov nie je na dennom poriadku, určite sa oplatí ísť si zacvičiť, aj keď výkon nebude úplne stopercentný.

Zmena štýlu školenia

Ak máte aj vy nejaké otázky, na ktoré by ste chceli dostať podrobnejšie odpovede, neváhajte sa opýtať v komentároch pod článkom alebo pod videom na YouTube. Možno na tie vaše odpovieme v ďalších častiach tohto seriálu.

Ďalšie články zo série "Otázky a odpovede":

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.