Stravovanie

Najlepšie prírodné zdroje vitamínu C

Autor: Sebastián Okruhlica |

Ak ide o potraviny bohaté na vitamín C, ako prvé vám napadnú pomaranče, citróny a mandarínky. Citrusy boli dlho prezentované ako ovocie s najvyšším obsahom vitamínu C, preto nás rodičia odmalička učili, že ich musíme jesť často, aby sme boli zdraví.

Dnes však vieme, že mnohé potraviny sú na vitamín C oveľa bohatšie. Dnes vyberieme tie najlepšie, ktoré sú nielen prospešné pre vaše zdravie, ale môžete ich použiť aj na spestrenie vášho jedálnička.

Niektoré základné informácie o vitamíne C

Skôr ako sa pozrieme na konkrétne potraviny, bolo by dobré hovoriť o vitamíne C. Ľudia sú jedni z mála cicavcov, ktorí si vitamín C nedokážu vytvoriť sami v tele. Preto ho musíme mať v strave dostatok. Optimálny príjem vitamínu C tiež úzko súvisí s imunitou. Častým mýtom je, že vitamín C pomáha predchádzať prechladnutiu. To bolo bohužiaľ vyvrátené vedeckými štúdie. Na druhej strane sa však ukázalo, že aj keď vitamín C nedokáže zabrániť prechladnutiu, pomáha skrátiť dobu jeho trvania. Rovnako pomáha zmierniť aj jeho príznaky.

Nedostatok vitamínu C sa môže prejaviť zlou kvalitou pokožky, oslabenou imunitou, bolesťami kĺbov alebo dokonca nedostatkom železa. Ľudia s nízkym obsahom vitamínu C majú častejšie problémy s pomalým hojením alebo modrinami. Jednoducho povedané, je veľmi dôležité prijímať dostatok vitamínu C. V ktorých potravinách ho teda nájdeme?

1. Ružičkový kel

Ružičkový kel nie je všeobecne veľmi obľúbený kvôli svojej chuti. Obsahuje však množstvo zdraviu prospešných vitamínov a minerálov. Okrem vitamínu C je bohatý na vitamín B1 a B9 a obsahuje vitamíny A a E, draslík, horčík, vápnik a ďalšie stopové prvky. Vďaka svojmu zloženiu podporuje imunitu, podporuje tvorbu krvi a rast buniek, posilňuje pokožku, vlasy a nechty.

Okrem toho pomáha bojovať proti únave a stresu, zlepšuje náladu a odstraňuje podráždenosť. V neposlednom rade má pozitívny vplyv na trávenie a detoxikáciu organizmu.

ako pripraviť ružičkový kel
V kuchyni sa dá pripraviť mnohými spôsobmi. Napríklad varenie, dusenie alebo pečenie. Môže sa tiež pridávať napríklad do polievok, omáčok, vývarov alebo nakladaných uhoriek. Ja osobne uprednostňujem mierne dusenú ružičkovú kapustu ako prílohu k hlavným jedlám.

-

2. Petržlenová vňať

Táto bylina je obľúbená pre svoje liečivé účinky už od starovekého Grécka. Ľudia vtedy verili, že petržlen ich môže ochrániť pred otravou. Petržlenová vňať síce nie je až taká zázračná, ale napriek tomu má na ľudský organizmus mnoho pozitívnych účinkov. Obsahuje veľké množstvo chlorofylu, ktorý čistí krv a pomáha tvoriť nové červené krvinky. Vďaka tomu petržlen zlepšuje okysličovanie buniek.

Okrem toho má diuretický účinok, ktorý znižuje krvný tlak, zlepšuje funkciu obličiek a pomáha ako prevencia proti obličkovým kameňom. Pôsobí tiež ako antioxidant a zlepšuje telesný zápach a dych. V 100 gramoch petržlenu je 3-krát viac vitamínu C ako v pomaranči. Obsahuje tiež draslík, horčík, vápnik a železo.

ako pripraviť petržlen
Petržlenová vňať sa často používa na ozdobu jedál, ale možno ju pridať aj do šalátov alebo zeleninových kokteilov. Okrem sviečkovej omáčky sa koreň pridáva aj do rôznych polievok alebo na dochutenie mäsa.

3. Brokolica

Niektorí ľudia vylučujú brokolicu zo svojho jedálnička kvôli jej chuti, ale to je veľká chyba. Táto zelenina je skutočne plná vitamínov a minerálov. Okrem vitamínu C je bohatý aj na vitamín D, E a vitamíny skupiny B.

Veľmi prospešný je aj vysoký obsah horčíka, vlákniny a draslíka. Najmä draslík má priaznivé účinky na srdce a správne fungovanie nervového systému. Ľudia, ktorí sa snažia schudnúť, by mali brokolicu určite zaradiť do svojho jedálnička, pretože obsahuje približne 90 % vody a má veľmi nízky obsah sacharidov.

ako pripraviť brokolicu
Brokolica sa veľmi rýchlo kazí, preto by sa mala skonzumovať čo najskôr. Z výživového hľadiska je ideálne jesť brokolicu nepripravenú.
Ak sa rozhodnete brokolicu variť, nemala by trvať dlhšie ako 3 minúty. Medzi ďalšie možnosti patrí napríklad dusenie, vyprážanie alebo pečenie. Veľmi obľúbené sú aj brokolicové polievky, omáčky a rôzne krémy. Napríklad brokolicová polievka so smotanou je jednoduchý a veľmi chutný spôsob prípravy brokolice.

-

4. Jahody

Na rozdiel od väčšiny predchádzajúcich potravín sú jahody všeobecne veľmi obľúbené pre svoju chuť. Každý milovník jahôd ocení okrem ich chuti aj ich zdravotné účinky. Sú bohaté na vitamín C, B9 a K. Vitamíny C a K spolu s mangánom a draslíkom, ktoré sú tiež hojne zastúpené v jahodách, pomáhajú zlepšovať kvalitu kostí a podporujú prítomnosť vápnika v tele. V jahodách sa vo významnom množstve nachádza aj horčík, ktorý spolu s draslíkom pomáha udržiavať dobré zdravie ciev.

Za zmienku stojí aj kyselina listová, ktorá má veľký význam pre tehotné ženy. Pomáha predchádzať vrodeným chybám u novorodencov, preto sa tehotným ženám odporúča strava bohatá na kyselinu listovú. Podobne ako väčšina ostatných bobuľovín, aj jahody obsahujú množstvo antioxidantov, ktoré sú veľmi prospešné pre zdravie.

ako pripraviť jahody
Jahody sa veľmi často konzumujú čerstvé. Vďaka svojej skvelej chuti sa často pridávajú aj do rôznych smoothies, dezertov, ovocných šalátov, krémov a podobne.

-

5. Kiwi

Potrebujete pokryť svoju dennú dávku vitamínu C jedným kúskom ovocia? Siahnite po kivi! Jeden priemerný plod kivi obsahuje približne 80 mg vitamínu C, čo je odporúčaná denná dávka. Vitamín C spolu s meďou v kivi podporuje vstrebávanie železa, čo zmierňuje anémiu. Vysoký obsah draslíka spolu s nízkym obsahom sodíka slúži ako prevencia vysokého krvného tlaku.

Kivi zároveň pomáha cievnemu systému tým, že posilňuje steny ciev a pomáha proti kŕčovým žilám. Kiwi sa oplatí jesť pred spaním. Vďaka obsahu serotonínu zlepšuje kvalita spánku. V kivi sa vo veľkom množstve nachádza aj vláknina, ktorá je prospešná pre trávenie. Vďaka vysokému obsahu vlákniny a nízkemu obsahu sacharidov pomáha kivi regulovať hladinu cukru v krvi a znižovať hladinu cholesterolu.

ako pripraviť kivi
Najlepšie je konzumovať kivi čerstvé, aby si zachovalo všetky výživové hodnoty.

6. Šípky

Šípky sa pre svoje liečivé účinky používajú od nepamäti. Má nespočetné množstvo pozitívnych účinkov na ľudský organizmus vrátane regulácie hladiny cukru v krvi, zníženia rizika vzniku cukrovky a zmiernenia príznakov tohto ochorenia. Šípky sú diuretikum, a preto sa používajú na liečbu zápalov obličiek a močových ciest. Má tiež pozitívny vplyv na žalúdok. Používa sa pri liečbe žalúdočných ťažkostí, ako sú žalúdočné kŕče alebo celkové podráždenie žalúdka.

Šípky sú tiež bohaté na flavonoidy, ktoré sú zodpovedné za ich antioxidačný účinok. Ženy oceňujú účinok šípok na ženský reprodukčný systém, pretože uľahčujú menštruačný cyklus a pomáhajú predchádzať problémom s prsníkmi.

ako pripraviť šípky
Pravdepodobne najobľúbenejším spôsobom spracovania šípok je šípkový čaj. Pôsobí ako všestranný posilňujúci nápoj pre telo. Oplatí sa vyskúšať napríklad aj šípkovú marmeládu, kompót alebo šípkové pyré.

-

Keďže väčšina ovocia a zeleniny nie je dostupná po celý rok a obsah vitamínu C sa počas spracovania znižuje, je dobré užívať vitamín C vo forme kvalitných doplnkov stravy. V našom katalóg nájdete najlepšie vitamínové doplnky, ktoré vám pomôžu doplniť vitamín C aj v dňoch, keď nemáte čas na prípravu obľúbeného šípkového čaju.

Aké kvalitné doplnky vitamínu C odporúčame:

Samozrejme, vitamín C sa vo veľkom množstve nachádza aj v iných potravinách, ale my sme vybrali tie, ktoré sa nám zdajú byť najlepšie a ktoré najradšej používame. Ak tu váš obľúbený zdroj vitamínu C chýba, budeme radi, ak sa s nami oň podelíte v komentároch, kam môžete smerovať aj prípadné otázky.

nÁŠ TIP!
Vitamín C nie je jediný vitamín, ktorý naše telo potrebuje. Ak chcete vedieť, na ktoré ďalšie vitamíny a minerály by ste nemali zabúdať, pripomeňte si náš článok, v ktorom sme vybrali 5 doplnkov, do ktorých sa oplatí investovať.

Ďalšie podobné články:

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.