Stravovanie

Potraviny, ktoré vyzerajú zdravo, ale nie sú!

Autor: Mirek Dvořák
Publikované , Naposledy upravené

Pravdepodobne ste už počuli niekoľko rôznych názorov na niektoré potraviny. Môže to byť napríklad mlieko, ovsené vločky alebo vajcia, ktorých pozitívny alebo negatívny vplyv na zdravie sa mení rýchlosťou svetla na základe nových vedeckých poznatkov.

Aby sme vás upozornili na potraviny, ktoré sa za zdravé len vydávajú, a aby sme ich komplexne zoradili, prinášame vám nasledujúci článok s kompletným zoznamom najkontroverznejších potravín

1. Ovsená kaša

Pokiaľ ide o ovsené vločky, Pavel Beran a Filip Grznár, kedysi nerozlučná a kultová dvojica, majú v tomto prípade odlišný názor. Na jednej strane sú ovsené vločky zdrojom kvalitných sacharidov, vlákniny, ovsených beta-glukánov a ďalších zdraviu prospešných látok, na druhej strane obsahujú pomerne veľké množstvo antinutrientov.

V podstate (a veľmi zjednodušene) sú antinutrienty látky, ktoré znižujú produkciu enzýmov tráviacich potravu - najmä trypsínu, pepsínu a ďalších. V praxi to znamená nielen zhoršenú stráviteľnosť potravy, ale aj plynatosť a nadúvanie

Dobrou správou je, že v prípade ovsených vločiek sa dá negatívnym účinkom antinutrientov aspoň čiastočne vyhnúť ich namáčaním cez noc alebo varením.

Je ovsená kaša zdravá?
Zatiaľ čo pre niektorých ľudí je kaša základom každého dňa, iným nemusí vôbec vyhovovať.

2. Ovocné šťavy

Hoci sa ovocné šťavy všeobecne považujú za veľmi zdravé nápoje, aj keď sú vyrobené len zo 100 % ovocia, obsahujú veľa jednoduchých cukrov a kalórií. Nehovoriac o tom, že zapíjaním kalórií istým spôsobom "klameme" telo, pretože samotné trávenie začína v ústach a žutím aktivujeme produkciu ďalších enzýmov.

Ak chcete napríklad schudnúť, určite sa vyhnite ovocným šťavám. V iných situáciách by som vždy uprednostnil čerstvé ovocie pred džúsom z koncentrátu, ale ani samotným džúsom sa nedá nič pokaziť

3. Sója a sójové výrobky

Na prvý pohľad sa sója javí ako ideálna plodina. Je lacná, v niektorých formách veľmi chutná a takmer 50 % z nej tvoria bielkoviny. Keď k tomu pridáme skutočnosť, že podľa niektorých odborných webových stránok znižuje hladinu LDL cholesterolu, a tým predchádza kardiovaskulárnym ochoreniam, celkový dojem zo sóje sa ešte zvýrazní

Ale keďže ju vidíte na zozname potravín v tomto článku, sója bude mať aj svoje veľké ale. V prvom rade je problémom vysoký obsah antinutrientov, ktoré sme si už predstavili v súvislosti s ovsenými vločkami.

Ďalším problémom je však horšie využitie bielkovín, ktoré súvisí s nedostatočným spektrom aminokyselín, ktoré nie je úplné.

VÝSLEDKY: Testovali sme kĺbovú výživu a tu sú tí najlepší!

4. Pečené müsli

Tretím veľmi kontroverzným jedlom je pečené müsli. Hoci sú často vyhľadávané priaznivcami zdravej výživy, vo väčšine prípadov obsahujú extrémne vysoký podiel jednoduchých sacharidov, ktoré nie sú vhodné na častú konzumáciu na raňajky.

Ďalšou nevýhodou je veľmi častá prítomnosť palmového alebo jadrového oleja. Zložky, ktoré sú skutočne zdravé, sú vo výrobku zastúpené len minimálne.

Dobrou správou však je, že ak máte radi müsli a nechcete sa ho vzdať, môžete si ho pripraviť doma podľa jednoduchých receptov dostupných na internete

Sú pečené müsli zdravé?
Ak radi raňajkujete cereálie, pri ich kúpe si skontrolujte zloženie a obsah jednoduchých cukrov.

5. Proteínové tyčinky

V našom článku o potravinách, ktoré sa za zdravé len vydávajú, nesmieme zabudnúť na proteínové tyčinky. Osobne, podobne ako mnohí iní nadšenci zdravej výživy, som zistil, že proteínové tyčinky sú oveľa lepšou alternatívou ku komerčným sladkostiam zo supermarketu.

Keď som však pred časom zostavoval náš rebríček najlepších proteínových tyčiniek, uvedomil som si, aké ťažké je nájsť chutnú a zároveň naozaj kvalitnú proteínovú tyčinku.

V skutočnosti väčšina týchto výrobkov funguje len ako marketingové lákadlo na peniaze, pretože obsahujú veľa jednoduchých cukrov, palmového oleja a nekvalitných bielkovín. Práve nekvalitné (zvyčajne sójové) bielkoviny sú oveľa lacnejšie, ale aj oveľa ťažšie použiteľné. Z vlastnej skúsenosti preto odporúčam buď si vybrať kvalitné tyčinky, za ktoré si však budete musieť priplatiť, alebo sa im úplne vyhnúť.

TIP: 7 kritérií pre výber kvalitnej proteínovej tyčinky

6. Oriešky

Poslednou dôležitou položkou na našom zozname kontroverzných potravín sú orechy. Tie sa všeobecne odporúčajú pre vysoký obsah zdraviu prospešných tukov a množstvo niektorých minerálov, ako je napríklad zinok

Opäť tu však narážame na známe antinutrienty. Podiel týchto nežiaducich látok v orechoch sa pohybuje od 1 do 9 % v závislosti od druhu orecha

Ďalším negatívnym aspektom pravidelnej konzumácie orechov je vysoký obsah toxického kyanidu. Napríklad v jednej mandli nájdete 4-9 mg tohto jedu, čo pri konzumácii vo veľkom množstve rozhodne nie je veľmi bezpečné.

Podobne ako v prípade ovsených vločiek však varenie môže zlepšiť ich použiteľnosť. Tentoraz však odstránite nielen niektoré antinutrienty, ale aj väčšinu negatívnych účinkov kyanidu

Sú orechy zdravé?
Oriešky môžu byť z času na čas skvelým doplnkom vášho jedálnička, ale nemali by ste to s ich pravidelnou konzumáciou preháňať.

TEST: Výber najlepších orechových masiel na trhu!

Mal by som sa teda týmto potravinám vyhýbať?

V dnešnom článku sme predstavili päť potravín, ktoré môžu byť určitým spôsobom kontroverzné. Ak sú medzi nimi aj niektoré z vašich obľúbených potravín, nie je to dôvod na zúfalstvo. Odporúčame obmedziť ich konzumáciu, ale vždy existujú vhodné alternatívy.

V prípade orechov to môžu byť arašidy, ktoré nie sú orieškami, ale plodmi arašidov, môžete si pripraviť vlastné müsli len z kvalitných surovín, môžete si vybrať proteínové tyčinky podľa nášho rebríčka a nahradiť ovsené vločky napríklad ryžovými cereáliami.

Viem teda, akým potravinám sa mám vyhýbať?

Po prečítaní tohto článku môžu mať niektorí ľudia pocit, že už vedia, ktorým potravinám sa majú vyhýbať, a že po ich vylúčení sa všetky tráviace problémy rýchlo vyriešia. Problémom je, že sa to nepodarí. Takýchto potravín sú desiatky a ich účinky môžu byť individuálne.

Niektorým ľuďom ovsené vločky nevadia, iným môžu spôsobovať plynatosť a nadúvanie. Dôležité je skrátka sledovať, ako vaše telo reaguje na jednotlivé potraviny, a na základe toho im dávať prednosť alebo sa im vyhýbať

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.