Suplementy

Ako správne užívať multivitamín pre maximálnu absorpciu?

Autor: Adéla Velhartická
Publikované , Naposledy upravené

Vitamínové doplnky majú v oblasti športovej výživy nezastupiteľné miesto. Multivitamíny sú komplexným riešením na doplnenie vitamínov v prípadoch, keď je potrebné ich zvýšené množstvo na viacerých frontoch. Viete však, ako správne užívať multivitamínové doplnky, aby ich telo správne absorbovalo a využilo? Práve na to sa pozrieme v dnešnom článku.

Prečo je potrebné užívať vitamíny?

Vitamíny sú pre telo nevyhnutnou zložkou, ktorá zabezpečuje jeho správne fungovanie. Bez nich by napríklad nefungoval náš imunitný systém, naše svaly by nefungovali a nášmu telu by oveľa rýchlejšie dochádzala energia. Zvýšený príjem vitamínov potrebujeme najmä v období chrípky alebo pri príznakoch nedostatku vitamínov. Ako sme vás však už informovali v jednom z našich článkov, nič sa nemá preháňať.

Existujú však skupiny ľudí, ktorí by mali multivitamínové doplnky zaradiť do svojho jedálnička bez ohľadu na ročné obdobie. Patria sem najmä ľudia s veľmi nevyváženou stravou, športovci so zvýšenou fyzickou aktivitou, ľudia s nedostatočným prístupom ku kvalitnej strave, tehotné ženy, ľudia s vysokou úrovňou ženy, ale aj chorí alebo starší ľudia, prípadne vegáni a vegetariáni, ktorí vyradením mäsa prichádzajú o veľmi dôležité aminokyseliny.

Bez vitamínov by napríklad nefungoval náš imunitný systém, naše svaly by nefungovali, oveľa rýchlejšie by sme starli a naše telo by oveľa rýchlejšie strácalo energiu.
Bez vitamínov by napríklad nefungoval náš imunitný systém a rýchlejšie by sme strácali energiu.

Ako dlho užívať multivitamíny?

V prvom rade je dôležité poznamenať, že multivitamínové doplnky sú už odporúčanéby sa mali užívať len pri zvýšenej potrebe alebo pri nedostatočnej kvalite stravy. Ak si dokážete zabezpečiť všeobecný prísun vitamínov a minerálov zo stravy, vyberte sišpecifické jednosložkové doplnky s vitamínmi, ktoré z nejakého dôvodu nemôžu byť plne doplnené stravou (napr. vitamín D v zime atď.).

Ak však už z nejakého dôvodu užívate multivitamínový doplnok, neužívajte ho každý deň počas celého roka. Užívanie vitamínov by sa malo riadiť predovšetkým potrebou a ich nadmerný príjem by mohol viac uškodiť ako pomôcť. Všeobecne sa odporúča užívať multivitamínové doplnky počas 3 mesiacov a potom ich na 2 mesiace vysadiť. Telo totiž dokáže vitamíny spracovať a vytvoriť si ich dostatočné množstvo na niekoľko mesiacov dopredu. Na druhej strane nadmerné užívanie vitamínov zaťažuje organizmus, čo sa z dlhodobého hľadiska môže prejaviť zhoršením funkcie pečene alebo obličiek.

Ktoré vitamíny by sa nemali užívať spolu?

Pri multivitamínových doplnkoch nikdy nezabudnite skontrolovať, aké vitamíny skutočne obsahujú. Niektoré vitamíny by sa nemali navzájom kombinovať alebo aspoň nie súčasne. Nasledujúce riadky vám ukážu, ktoré vitamíny nekombinovať a prečo.
Klasickým príkladom sú vitamíny K a E. Zatiaľ čo vitamín E preukázateľne zvyšuje krvácavosť, vitamín K zlepšuje zrážanie krvi. E by teda vyrušilo účinky K a naopak. Existuje aj problém s vitamínom C a B12, kde vitamín C môže spôsobiť nedostatočné vstrebávanie vitamínu B12. Preto sa odporúča užívať ich s odstupom najmenej dvoch hodín.

Podobná situácia môže nastať aj pri mineráloch, ktoré sú často prítomné v multivitamínových doplnkoch. Niektorí odborníci tvrdia, že doplnky vápnika napríklad znižujúefektívne využitie železa, preto je dobré užívať ich v rôznych intervaloch. To isté platí aj pre zinok a meď, pretože sa spracovávajú rovnakými cestami a meď môže byť nakoniec z tela vylúčená.

Používanie vitamínov

V akom dennom čase užívať vitamíny?

Pred odpoveďou na túto otázku je potrebné najprv zvážiť skupinu užívaných vitamínov. Vitamíny rozpustné vo vode, ako sú vitamíny skupiny B a C, sa môžu užívať prakticky kedykoľvek počas dňa. Ideálne je užívať ich ráno nalačno s pohárom vody, keď sa najlepšie vstrebávajú do krvi.

To neplatí pre vitamíny rozpustné v tukoch, ako sú vitamíny A, D, K a E. Tie by mohli spôsobiť podráždenie žalúdka, keď je prázdny, a bez mastného jedla ich telo nemôže správne využiť. Preto je dobré užívať ich s prvým denným jedlom.

Pri multivitamínoch je situácia trochu odlišná, pretože oba typy týchto vitamínov zvyčajne obsahujú ďalšie stopové prvky, ako sú minerály, mastné kyseliny atď. Preto je ideálne užívať multivitamín s prvým denným jedlom, keď nie je ovplyvnené vstrebávanie žiadnej zo zložiek. Ak si nie ste istí dávkovaním, vždy si prečítajte príbalový leták a pokyny výrobcu.

Vitamíny pred alebo po jedle?

Otázka, či sa vitamíny majú užívať pred alebo po jedle, priamo súvisí s predchádzajúcim odsekom. Opäť to závisí od konkrétnych vitamínov, pretože napríklad vitamín C môžemožno užívať prakticky počas celého dňa, zatiaľ čo napríklad vitamín D nemožno užívať bez jedla.

Vo všeobecnosti sa odporúča užívať vitamíny jednoducho počas jedla, keď sa môžu vstrebávať vitamíny rozpustné v tukoch aj vo vode. Tým sa znižuje aj pravdepodobnosť podráždenia žalúdka u citlivejších osôb. Preto sa pri užívaní multivitamínu riaďte týmto pravidlom.

Ktoré vitamíny športovcom chýbajú?

Stres spôsobený náročným fyzickým tréningom vedie k oveľa rýchlejšiemurozklad vitamínov a dôležitých minerálov v našom tele. Tomu je samozrejme potrebné prispôsobiť príjem vitamínových doplnkov alebo komplexného multivitamínu, ktorý tento problém vyrieši. Rôzne diéty môžu v skutočnosti veľmi sťažovaťje ťažké získať všetky potrebné vitamíny v správnom množstve.

Športovci sa tak najčastejšie stretávajú s nedostatkami:

  • Vitamín D
  • Zinok
  • Vápnik
  • Vitamíny skupiny B
  • Iron
  • Draslík

Všetky tieto vitamíny a minerály majú vplyv na procesy súvisiace so syntézou bielkovín, celkovou hladinou energie aleboa ak ich máte nedostatok, váš športový výkon bude prinajmenšom slabý.

Predtým, ako začnete užívať niektorý z vitamínov, vám však odporúčame, aby ste sa obrátili na odborníka. krvné testy, ktoré vám dajú jasnú odpoveď na to, čo vám vlastne chýba. Môže sa stať, že nedostatok jedného vitamínu má rovnaké príznaky ako nadbytok iného vitamínu a že nedostávate správnynesprávnym posúdením situácie sa môžete dostať do slučky vleklých problémov, ktoré si vyžadujú viac zásahov, ako je nevyhnutne potrebné.

Aké multivitamíny odporúčame?

Pri multivitamínových doplnkoch je vždy dôležité skontrolovať ich zloženie, ale aj to, či sú dodávané v ich najužitočnejšej forme.využiteľnej forme, t. j. či sú minerálne látky v nich dostupné v chelátovej forme, či obsahujú protichodne pôsobiace zložky atď.

V obrovskom množstve multivitamínov sa dá ľahko stratiť. Preto pravidelne aktualizujeme náš rebríček najlepšíchmultivitamínov na trhu, kde sme vybrali tie najlepšie multivitamínové doplnky vôbec. S týmito doplnkami jednoducho nemôžete urobiť chybu, preto neváhajte a vyskúšajte ten, ktorý vám najviac vyhovuje.

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.