Mucuna Pruriens - zázračná zamatová fazuľa, ktorá zlepší váš spánok (recenzia)

Posledná úprava: 22. júla 2021

Doplnky výživy pre športovcov sú dnes také populárne, že povedomie o nich presahuje hranice športu. Napriek tomu existujú doplnky, ktoré majú čo ponúknuť a ktoré sú len skryté v záplave všetkých tých proteínov, aminokyselín, vitamínov a iných doplnkov.

A jednou z nich je zamatová fazuľa, ktorú by sme vám radi predstavili v dnešnej recenzii. Ako fungujú? Môžu pomôcť pri spánku? Majú vedľajšie účinky? Toto a oveľa viac sa dozviete v našej recenzii.

Sametové fazole
Publikované: 23. januára 2020
Upravené: 22. júla 2021
Autor recenzie: Mirek Dvořák
Kategória: Vitamíny, minerály
Rozpustnosť
9.0/10
Chuť
5.6/10
Účinok
9.7/10
Cena
7.9/10
Stráviteľnosť
9.4/10
Celkové hodnotenie
8.3
z 10 bodov

Kúpte za najlepšiu cenu

Na úvod by som len rád povedal, že ja sám som vo svojom repertoári nahradil zamatové fazuľky syntetickým melatonínom, ktorého používanie môže byť trochu kontroverzné, pretože mnohí ľudia sa po jeho konzumácii cítia na druhý deň ráno ešte viac unavení.

Čo sú to vlastne zamatové fazuľky?

Aksamietnica (latinský názov mucuna pruriens) je rastlina z čeľade strukovín, ktorá sa využíva pre mimoriadne vysoký obsah bioaktívnych látok, najmä alkaloidov. Za zmienku stojí napríklad neurotransmiter serotonín, ktorý sa nachádza v žihľavových chĺpkoch týchto rastlín, ďalej mucunín, tryptamín, mucunadinín, flavonoidy, kumaríny a iné.

Dôvodom, prečo sa zamatové bôby rozhodne oplatí používať, je predovšetkým obsah látky nazývanej L-DOPA, ktorá je prekurzorom dopamínu. A práve vďaka tomu môže mucuna pruriens navodiť pocit šťastia a pomôcť pri spánku.

Pôsobenie mucuny pruriens

Aký účinok majú zamatové fazuľky?

Dôvodom, prečo sa zamatové zrná najčastejšie používajú, je ich schopnosť zlepšovať kvalitu spánku. Mechanizmus tohto účinku je celkom jednoduchý - L-DOPA obsiahnutá v zamatových bôboch prechádza cez hemencefalickú bariéru nášho mozgu, a tak uvoľňuje viac dopamínu. A práve dopamín je zodpovedný za správne zaspávanie a zlepšenie fázy REM spánku.

Okrem spomínanej bariéry pôsobí zamatová fazuľa aj na epifýzu, ktorá je zodpovedná za prirodzenú produkciu melatonínu. Mám s tým aj osobnú skúsenosť, pretože pravidelne sledujem svoj spánok a ak pred spaním skonzumujem zamatové zrná, mám výrazne dlhší hlboký spánok (niekedy až o hodinu).

Účinky Mucuna pruriens

Môžu spôsobiť halucinácie? Majú vedľajšie účinky?

Ak ste aspoň minimálne oboznámení s psychedelickými látkami, som si istý, že tryptamínové zlúčeniny pre vás nie sú cudzím pojmom. Ak sa bližšie pozriete na alkaloidy obsiahnuté v zamatovej fazuli, nájdete okrem iného dimetyltryptamín a 5-MeO-dimetyltryptamín. Možno vás teda zaujíma, či po ich požití nebudete mať halucinácie. Samozrejme, že nie, pretože koncentrácia týchto látok je veľmi nízka

Ak by bol koncentrovaný, pravdepodobne tieto doplnky nie sú voľne predajné. Takže sa tohto efektu nemusíte obávať. Jediné vedľajšie účinky sa môžu vyskytnúť, ak výrazne prekročíte odporúčanú dennú dávku - to by sa prejavilo najmä potením, zvýšenou srdcovou frekvenciou a nervozitou. Nič vážnejšie vám však nehrozí.

NÁŠ TIP: Všetko o spánku + 21 tipov na jeho zlepšenie

Akú formu zamatovej fazule odporúčame?

Ak sa rozhodnete užívať mucuna pruriens, zvyčajne máte niekoľko možností. Môžete si vybrať celé zrná, prášok získaný zo zŕn alebo dokonca koncentrovanejší extrakt. Ale ktorý je najlepší?

Celá fazuľa

Ak si vyberiete celé fazule, pravdepodobne vám domov príde balíček tvrdých fazúľ, ktoré budete musieť najprv nahrubo rozdrviť, zaliať horúcou vodou a nechať niekoľko minút odstáť. Z môjho pohľadu je táto možnosť trochu nepraktická, a preto sa neodporúča.

Zamatová fazuľa

Fazuľový extrakt

Fazuľový extrakt je pravdepodobne lepšou voľbou, pretože stačí použiť len asi 0,5 g extraktu, ktorý obsahuje viac ako 90 % L-DOPA. Na druhej strane je dosť ťažké odmerať pol gramu, preto ja osobne dávam prednosť obyčajnému prášku. Ak s tým však nemáte problém, je to lepšia možnosť.

NÁŠ TIP!
Zamatové fazuľky sa rozhodne neodporúčajú tehotným a dojčiacim ženám, ľuďom s veľmi nízkym krvným tlakom a deťom.

Fazuľový prášok

Podľa mojich skúseností je prášok z mucuny pruriens určite najlepší, pretože stačí vziať 1 až 2 čajové lyžičky a rozpustiť ho vo vode, ktorá môže byť ľahko studená. Príprava je jednoduchá, účinná a nemusíte nič pracne merať, pretože aj keď sa pomýlite o gram, nehrozí predávkovanie.

Prášok z mucuny pruriens

Ako som pripravil mucuna pruriens a ako chutí?

Príprava zamatovej fazule nie je vôbec zložitá. Keďže som použila prášok, stačilo dve čajové lyžičky rozpustiť vo vode a zamiešať. Množstvo použitej vody úzko súvisí s chuťou, ktorá je úprimne povedané hrozná. Naozaj si nepamätám, že by som niekedy ochutnal niečo podobne zlé

Samozrejme, nie sú tu žiadne výrazné prísady ani nič podobné, chuť je úplne prirodzená, ale to je v tomto prípade bohužiaľ trochu problém. Fazuľa chutí ako múka rozpustená vo vode, takže sa budete musieť veľmi premáhať. Osobne odporúčam použiť čo najmenej vody a vypiť ju na jeden dúšok, pretože tak chuť takmer nezaregistrujete. Čo sa týka načasovania, najlepšie sa mi osvedčilo užívanie približne 30 minút pred spaním.

Mucuna pruriens chuť

Cenovo, mucuna pruriens funguje celkom dobre

Pohľad na cenu je väčšinou veľmi subjektívna záležitosť a ani tentoraz to nebude inak. Ak si kúpite 100 g prášku (najmenšie možné balenie), vyjde vás to na necelých 140 libier. A na jednu dávku spotrebujete asi 7-10 g, takže v extrémnom prípade sa dostanete na cenu 14 Kč za jednu dennú dávku, čo je z môjho pohľadu ešte prijateľná cena. Bohužiaľ, ak porovnáte cenu napríklad s melatonínom, ktorý sme tiež preskúmali, vychádza oveľa drahšie. Ale aj keď si musíte priplatiť, minimálne ochutnať zamatové fazuľky sa určite oplatí.

Vyskúšajte zamatovú fazuľu

Mucuna pruriens cena

Záverečné hodnotenie

Kvalitný spánok je absolútne nevyhnutný pre každého človeka bez ohľadu na jeho zameranie. Chcete dosiahnuť v posilňovni maximálny výkon a dobre vyzerať? Bez spánku to pravdepodobne nedokážete. Chcete si ráno sadnúť do práce a byť rovnako výkonní niekoľko hodín? Unavení to budete mať naozaj ťažké. A preto musíte klásť maximálny dôraz na spánok.

Ak neviete, kde máte čo zlepšovať, môžete si prečítať náš samostatný článok venovaný tejto problematike... Zamatové fazuľky sa mi osvedčili a vždy ich odporúčam, aj keď si za ne musíte trochu priplatiť.

Mucuna Pruriens Velvet Beans Review (Video):

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.