Ostatné

Stres: ako s ním bojovať a aké doplnky používať?

Autor: Sebastián Okruhlica
Publikované , Naposledy upravené

Dnešný svet sa veľmi líši od doby, v ktorej vyrastali naši rodičia alebo starí rodičia. Moderné technológie nám v mnohom uľahčili život a my ich považujeme za samozrejmosť. Naše nároky na technologické produkty sú čoraz vyššie, ale rovnako aj nároky, ktoré kladieme na seba. Stres nás sprevádza na každom kroku a väčšina ľudí ho prijala ako bežnú súčasť každodenného života. Svetová zdravotnícka organizácia však už dlho upozorňuje na škodlivé účinky stresu na zdravie. V dnešnom článku budeme hovoriť o strese, ale zameriame sa predovšetkým na to, ako s ním účinne bojovať.

Čo je stres a ako vzniká?

Hoci zdravotné problémy súvisiace so stresom sú typické pre dnešnú dobu, samotný stres je v nás historicky veľmi hlboko zakorenený. Je to prirodzená reakcia nášho tela na silný stres, ktorý môže byť psychický aj fyzický. Keď sme vystavení stresu, v našom tele prebieha množstvo procesov, ktoré majú zabezpečiť naše prežitie. Takáto reakcia bola pochopiteľne dôležitá, najmä v časoch, keď naši predkovia museli čeliť život ohrozujúcim situáciám na každom rohu. Dnes sa najčastejšie stretávame so stresom spôsobeným silným psychickým napätím. Môže to byť v práci, v škole, v osobnom alebo rodinnom živote, môže to súvisieť so zdravím alebo v podstate s čímkoľvek iným. Dnešná rýchla doba znamená, že čoraz viac ľudí je takmer každý deň vystavených stresu.

Není stres jako stres

Som si istý, že každý dobre pozná ten pocit, keď sa blíži dôležitá udalosť, ktorá ho znervózňuje. Môžu to byť preteky, dôležitý pracovný pohovor alebo skúška v škole. Takejto nervozite pred výkonom by sme sa však nemali chcieť vyhnúť. Naopak. Hoci ide o bežnú stresovú reakciu, ak je úroveň stresu znesiteľná, môže pozitívne ovplyvniť náš výkon. Tento typ stresu sa nazýva eustres a je opakom stresu, ktorý vzniká, keď človek čelí nadmernému stresu. Je to stres, ktorý má negatívne účinky na zdravie a psychiku. Je tiež dôležité rozlišovať medzi stresom spôsobeným psychickým a fyzickým stresom. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, aj fyzický stres zaťažuje naše telo, čo môže mať negatívny vplyv na naše zdravie.

Aj fyzický stres zaťažuje naše telo.
Aj fyzický stres zaťažuje naše telo.

Negatívne účinky stresu

Krátkodobé vystavenie stresu je úplne v poriadku a môže dokonca zlepšiť náš výkon. Z dlhodobého hľadiska však stres nie je taký prospešný. Lepšie povedané, vôbec to nie je prospešné. Naopak, existuje veľmi dlhý zoznam negatívnych účinkov na ľudský organizmus, ktoré spôsobuje dlhodobé vystavenie stresu. Pravdepodobne najzávažnejšie sú depresie, úzkosť, problémy so srdcom a krvným tlakom a v neposlednom rade zvýšené riziko infarktu. Rýchle priberanie na váhe, vypadávanie vlasov, nekvalitný spánok a problémy s kvalitou pokožky tiež nie sú nezvyčajné. Ženy môžu trpieť menštruačnými problémami, zatiaľ čo muži vystavení dlhodobému stresu môžu mať príznaky erektilnej dysfunkcie a problémy s predčasnou ejakuláciou. Preto je asi samozrejmé, že dlhodobý stres môže výrazne znížiť kvalitu života človeka vo všetkých aspektoch.

Ako bojovať proti stresu?

Aj keď sa niekedy môže zdať, že bojovať so všadeprítomným stresom je takmer nemožné, v skutočnosti existuje veľké množstvo veľmi účinných spôsobov, ako ho eliminovať. Dajte aspoň niektorým z nich šancu a presvedčte sa sami.

Pravidelne sa venujte športu

Mnohé štúdie dokazujú, že pravidelné cvičenie pomáha zmierňovať príznaky stresu. Počas športovej aktivity sa v mozgu začnú uvoľňovať endorfíny, ktoré sú zodpovedné za zlepšenie nálady. Okrem toho si počas tréningu môžete oddýchnuť od starostí každodenného života a sústrediť sa len na svoj výkon. V skutočnosti však nezáleží ani na tom, aký je váš výkon. Dôležité je, aby vás športovanie bavilo. Z vlastnej skúsenosti viem, že po celom dni v práci alebo v škole nie je nič lepšie, ako si chvíľu zacvičiť alebo zabehať.

 Počas športovej aktivity sa v mozgu začnú uvoľňovať endorfíny

Nájdite si čas na dobré jedlo

Keď je človek počas dňa v strese, často sa uspokojí s rýchlym občerstvením, ktoré síce zasýti, ale neobsahuje pre telo dôležité živiny. Nabudúce si skúste na jedlo nájsť viac času. Zistíte, že vás to bude oveľa viac baviť a budete sa cítiť energickejší. Dbajte však na to, aby boli potraviny kvalitné. S hamburgerom z najbližšieho fastfoodu by ste sa rozhodne nemali uspokojiť. Zdravý životný štýl je ideálnym spôsobom, ako sa zbaviť stresu. A zdravá strava je jeho nevyhnutnou súčasťou. Keď zmeníte svoje stravovacie návyky k lepšiemu, budete prekvapení, koľko stresu zrazu zmizne z vášho života.

Dobre sa vyspite

Až tretinu života strávime spánkom. Väčšina ľudí ho však prehliadne a nevenuje mu dostatočnú pozornosť. Kvalitný spánok je v skutočnosti veľmi prospešný pre vaše zdravie a mnohé problémy sa dajú vyriešiť jednoduchým zlepšením kvality vášho spánku. Všetko, čo potrebujete vedieť, nájdete v našom článku 21 osvedčených tipov na zlepšenie spánku.

Nájdite si čas na priateľov a rodinu

Asi netreba dlho opisovať, prečo má čas strávený s priateľmi a rodinou taký pozitívny vplyv na našu psychiku. V spoločnosti blízkych ľudí sa môžete uvoľniť, zabaviť, zabudnúť na každodenné starosti a tešiť sa aj z obyčajných maličkostí. Výnimkou nie sú ani partnerské vzťahy, ktoré majú mimoriadne silný vplyv na náš duševný stav. Nezabúdajte, že pri sexe sa uvoľňuje dopamín a oxytocín, hormóny zodpovedné za pocit šťastia a spolupatričnosti.

Začnite meditovať

Samozrejme, nie je nutné zaplniť celý byt vonnými sviečkami a tráviť hodiny nehybným sedením v tureckom kresle uprostred miestnosti. Jednoducho si vyhraďte chvíľu, keď ste sami a môžete sa sústrediť len na seba. Len si ľahnite na posteľ a relaxujte. Existuje nespočetné množstvo meditačných metód, ktoré môžete vyskúšať. Postupne zistíte, ktorý z nich vám vyhovuje. Meditácii stačí venovať 10 minút denne, ale keď si ju osvojíte, aj tento krátky čas vám bude stačiť na dokonalé vyčistenie hlavy.

 Vyhraďte si chviľu, keď ste sami a sústreďte sa len na seba.

Prejdite sa v prírode

Väčšina ľudí trávi svoj pracovný čas v "betónovej džungli", čo nie je pre ľudskú psychiku najlepšie. O to dôležitejšie je nájsť si čas na pobyt v prírode. Môže to byť krátka prechádzka alebo môžete pobyt v prírode spojiť so športom a ísť si napríklad zabehať do lesa. Zeleň a čerstvý vzduch sú skvelými prostriedkami na odbúranie stresu a keď sa raz začnete prechádzať v prírode, nebudete si to chcieť nechať ujsť.

Oplatí sa užívať doplnky stravy?

Aj keď trávite čas v prírode, pravidelne cvičíte, zdravo sa stravujete a kvalitne spíte, stres vás môže počas dňa dobehnúť. V niektorých situáciách sa však jednoducho nemôžete prinútiť ísť von a vyvetrať si hlavu. Práve preto sa oplatí používať doplnky, ktoré účinne pomáhajú bojovať proti stresu. Hneď na začiatku však zdôrazňujem, že ak nemáte vyriešené vyššie uvedené základy, nemôžete očakávať, že vám doplnky stravy zázračne pomôžu zbaviť sa stresu. Rovnako ako v prípade tréningu, ani tu vám samotné doplnky neprinesú žiadne výsledky. 

Rozchodník ružový

Táto rastlina je v Českej republike považovaná za ohrozenú, pretože v minulosti bola hojne zbieraná. Dôvodom boli, samozrejme, jej mnohé liečivé vlastnosti. Rozchodnica ružová je adaptogén, ktorý stimuluje reakciu ľudského organizmu na stres. Tým sa však jeho výhody nekončia. Štúdie ukázali, že už po týždni užívania rizómu sa u testovaných osôb minimalizovali príznaky chronickej únavy. Pre svoje úžasné účinky sa často používa ako súčasť doplnkov na podporu produktivity.

Rozchodnica ružová je adaptogén, ktorý stimuluje reakciu ľudského organizmu na stres.
Rozchodnica ružová je adaptogén, ktorý stimuluje reakciu ľudského organizmu na stres.

Ashwagandha

Podobne ako šípky, aj ashwagandha, bylina hojne využívaná v tradičnej indickej medicíne, podporuje zdravie organizmu. Účinne pomáha bojovať proti stresu, čo potvrdzujú aj vedecké štúdie. Podobne ako rozchodnicu, aj ashwagandhu nájdete vo veľkom množstve výživových doplnkov.

L-theanín

Táto aminokyselina je známa predovšetkým svojou schopnosťou podporovať uvoľnenie organizmu a znižovať hladinu stresových hormónov. Okrem toho má pozitívny vplyv na množstvo alfa vĺn v mozgu, ktoré sú zodpovedné za produktivitu, kvalitu spánku a v neposlednom rade za silnú imunitu. Vo veľkom množstve sa nachádza v zelenom čaji, ale nájdete ho aj v nespočetných výživových doplnkoch.

Horčík

Schopnosti horčíka bojovať proti stresu sme sa už venovali v samostatnom článku o horčíku. Bohužiaľ, práve horčík je najviac nedostatkovým prvkom v tele športovcov. Aj preto sú kvalitné minerály základom pyramídy doplnkovej výživy. Okrem znižovania stresu je horčík prospešný aj v oblasti spánku a regenerácie.

Na záver by som len dodal, že stresu sa v živote jednoducho nedá vyhnúť. Je však dôležité, aby ste sa tým nenechali zahltiť. Vyššie uvedené rady vám určite pomôžu zbaviť sa stresu a užívať si život o niečo viac. Ak máte akékoľvek otázky, neváhajte nás kontaktovať v komentároch.

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.