Stravovanie

Konzumácia surových vajec počas tréningu - odporúčame to kulturistom?

Autor: Mirek Dvořák
Publikované , Naposledy upravené

Videli ste niekedy Rockyho? Túto filmovú sériu milujem od chvíle, keď som ju pred mnohými rokmi videl prvýkrát. Ale jedna scéna ma nikdy neprestala udivovať. Ak si ešte raz pozorne prečítate názov tohto článku, bude vám pravdepodobne hneď jasné, že ide o scénu, v ktorej Rocky každé ráno rozbije do pohára niekoľko surových vajec a s nie príliš veľkým nadšením ich zhltne.

Zakaždým som si kládla otázku, či je táto ranná rutina vôbec bezpečná a či môže mať nejaký prínos. Preto som sa pozrel na niekoľko vedeckých štúdií, citácie odborníkov a v neposlednom rade na osobné skúsenosti. Výsledky môjho hľadania nájdete v dnešnom článku.

Výživové hodnoty sa nemenia, mení sa použiteľnosť

Najdôležitejšie zo všetkého je, aby si každý uvedomil, že nutričné hodnoty surového vajca sa nelíšia od denaturovaného. Stále obsahujú rovnaké množstvo všetkých 9 esenciálnych aminokyselín, stále obsahujú rovnaké množstvo bielkovín a kvalitných tukov, stále sú bohatým zdrojom vitamínov B, C, D, E a K. Čo však odlišuje surové vajce od vareného vajca, je využiteľnosť bielkovín. A podľa jedna z uskutočnených štúdií rozdiel je dokonca veľmi výrazný. Zatiaľ čo z varených vajec sa využilo približne 90 % bielkovín, v prípade surových vajec to bolo len 50 %.

To však nie je jediná nevýhoda surových vajec. Okrem toho obsahujú proteín nazývaný avidín, ktorý má schopnosť viazať sa v stabilnom komplexe s biotínom (vitamín B7), čím blokuje jeho biologické využitie. Dobrou správou je, že tento proteín tvorí približne 0,05 % suchej hmotnosti vaječného bielka a pri tepelnej úprave vajec sa tento negatívny účinok ešte zníži. Preto, aby sa vstrebávanie tohto vitamínu výrazne zhoršilo, museli by ste zjesť obrovské množstvo vajec.

Tepelne spracované vajcia
Varené vajcia sú nielen lepšie použiteľné, ale aj oveľa chutnejšie.

Môžu byť kontaminované salmonelou

Ak pravidelne konzumujete surové vajcia, riskujete nákazu salmonelou, baktériou, ktorá spôsobuje brušný týfus, brušný paratýfus a salmonelózu. Teplota okolo 100 °C ho celkom spoľahlivo zničí, pričom ako účinná teplota sa zvyčajne uvádza 75 °C po dobu najmenej 5 minút. Našťastie riziko infekcie nie je príliš veľké - podľa dostupné štúdie len 1 z 30 000 vajec vyprodukovaných v USA je kontaminované salmonelou. To však nič nemení na skutočnosti, že surové vajcia sú najčastejším zdrojom ochorenia na salmonelu.

Ako minimalizovať riziká?

Hoci samozrejme nie je možné úplne odstrániť všetky riziká, môžete ich aspoň minimalizovať. Tu je niekoľko tipov, ako to urobiť:

  • Kupujte pasterizované vajcia, ktoré sú k dispozícii vo väčších supermarketoch.
  • Nejedzte vajcia, ktoré sú po dátume spotreby
  • Nejedzte rozbité vajcia
  • Preferujte vajcia skladované v chladničkách supermarketov
  • Uskladnenie vajec v chladničke

Kde skladovať vajcia?
Ak budete vajcia vždy skladovať v chladničke, výrazne znížite riziko nákazy salmonelou.

Nechutná chuť

Ak odhliadneme od zdravotných negatív konzumácie surových vajec, stále je tu skutočnosť, že ich chuť bude taká odporná, že budete mať pravdepodobne problém nezvracať. Napriek tomu vaječná omeleta so zeleninou a čerstvým celozrnným chlebom chutí tak dobre. Tak prečo si kaziť chuť?

TIP: Je na noc lepší tvaroh, micelárny kazeín alebo obyčajný proteín?

Aké sú vhodné alternatívy?

V skutočnosti si viem spomenúť len na jeden prípad, keď surové vajcia vyšli lepšie ako varené. A to je úspora času. Ak sa vám ráno nepodarí uvariť alebo usmažiť vajcia, určite existujú lepšie alternatívy ako ich piť surové. Jednou z nich môže byť napríklad proteínová kaša, o ktorej sme písali na našej webovej stránke samostatná recenzia. Stačí len naliať odmerané množstvo do misky, zmiešať s trochou vody alebo mlieka a raňajky sú na stole. Z hľadiska výživy prijímate kvalitné bielkoviny a komplexné sacharidy, čo je vôbec najideálnejšie riešenie.

Proteínová kaša na raňajky
Ak ste ráno príliš zaneprázdnení, zvoľte si radšej bielkovinovú kašu. Stačí ju zaliať horúcou vodou a raňajky sú takmer okamžite hotové.

Prečo vôbec používať surové vajcia?

Nech sa snažím akokoľvek, nenapadá mi jediný dôvod, prečo by som mala piť surové vajcia. Hoci riziko nákazy salmonelou nie je veľké, stále je oveľa vyššie ako pri varených vajciach. Zároveň nám bolo povedané, že využitie bielkovín je tiež výrazne nižšie a dokonca sa menej vstrebávajú niektoré vitamíny. Na druhej strane by ste len ťažko hľadali pozitívny dôvod. Ak to ráno nestihnete, určite môžete vyskúšať napríklad proteínovú kašu podľa nášho odporúčania, ale pokiaľ možno sa vyhnite konzumácii surových vajec.

To je pre tento článok všetko. Dúfame, že sme vám aspoň trochu objasnili pitie surových vajec, a ak máte nejaké otázky na túto tému, neváhajte sa opýtať v komentároch. Radi vám odpovieme.

TIP: 5 dôležitých potravín pre zdravé kĺby!

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.