Suplementy

Sójový proteín - aký dobrý je tento lacný proteín? - Otázky a odpovede #2

Autor: Mirek Dvořák
Publikované , Naposledy upravené

Sójový proteín je jednou z najkontroverznejších tém v oblasti výživy športovcov. Na jednej straneje to relatívne využiteľný a hlavne vegánsky zdroj bielkovín, ale na druhej strane sa veľmi často spomína jeho schopnosť znižovať hladinu testosterónu a naopak zvyšovať množstvo estrogénu v tele.

Takže po zvážení všetkých pre a proti, je to dobrý nápad vziať? Zistite to v dnešných otázkach a odpovediach.

Otázka od jirky
Sójový proteín a skúsenosti s ním. Na jednej strane je lacný, na druhej strane sa hovorí, že nie je taký účinný a môže ovplyvniť hladinu testosterónu.

Hneď na začiatku považujem za dôležité vyvrátiť jeden mýtus. Hoci sa o vzťahu medzi fytoestrogénmi obsiahnutými v sóji a zvýšením hladiny estrogénu u mužov veľmi často zmieňujú rôzni športovci, žiadna z doteraz vykonaných vedeckých štúdií nezistila súvislosť medzi týmito dvoma faktormi. To však neznamená, že sójové bielkoviny sú dobrou voľbou.

V čom je problém?

Keď sa nad sójou zamyslím trochu komplexnejšie, napadajú ma tri jednoduché dôvody, prečo by som si namiesto sóje vybral iný typ bielkovín:

  1. Obsahuje pomerne veľké množstvo antinutrientov, z ktorých niektoré môžu narúšať trávenie bielkovín
  2. Obsahuje goitrogény, ktoré pri nadmernej konzumácii môžu potlačiť správnu funkciu štítnej žľazy, a tým výrazne zhoršiť budovanie svalov a redukciu tuku.
  3. Podľa odborníkov je až 90 % sóje pestovanej v Spojených štátoch geneticky modifikovanej, čo predstavuje ďalšie zdravotné riziká.

Je sója zdravá?
Ak sa rozhodnete kúpiť sójové výrobky, vyberajte si geneticky nemodifikované a fermentované, pretože fermentáciou sa odstráni väčšina škodlivých látok.

Mali by sme sa sóji úplne vyhýbať?

Hoci ste z predchádzajúceho odseku mohli zistiť, že ja osobne sóju nepovažujem za superpotravinu, nemusíte sa jej vyhýbať. Ak z času na čas dostanete chuť na tofu, určite si ho môžete bez obáv dopriať. Ak však máte na výber, vždy uprednostnite fermentovanú sóju, pretože tento proces odstraňuje väčšinu škodlivých látok.

Je tofu zdravé?
Pravdepodobne najznámejším sójovým výrobkom je tofu. Hoci je skvelá v mnohých jedlách, nepreháňajte to s ňou.

Existujú lepšie alternatívy?

Existujú. Ak nepotrebujete nevyhnutne získavať bielkoviny z rastlinných zdrojov, najlepšou voľbou je srvátkový proteín. Napríklad taká CFM Evolution, ktorá okrem iného získala naše porovnanie, je nielen kvalitná, ale aj chutná a nezaplatíte za ňu veľa peňazí.

V prípade, že potrebujete rastlinný zdroj bielkovín, z vlastnej skúsenosti nemôžem odporučiť len jednu bielkovinu, ale ich kombináciu. Keďže tento typ bielkovín nemá kompletné spektrum, je dobré bielkoviny kombinovať. Najjednoduchším riešením je investovať do už namiešaných doplnkov, ako sú napr PEScience Vegan Select Proteinktorý je vynikajúcou kombináciou hnedej ryže a hrachového proteínu.

Náš tip
Pozrite si našu skvelú recenziu proteínov GymBeam, kde jedným z testovaných proteínov bol sójový proteín.

Ďalšie články zo série "Otázky a odpovede":

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.