Tréning

Ako dlho by mal trvať tréning v posilňovni? - Otázky a odpovede #5

Autor: Mirek Dvořák
Publikované , Naposledy upravené

Koľko času strávite v priemere v posilňovni? Ak by každý, kto si pozrie tento článok, odpovedal v duchu, určite by sme sa dopracovali k najrôznejším číslam - pravdepodobne od niekoľkých minút až po tri či dokonca štyri hodiny.

Dĺžka tréningu je v skutočnosti úplne individuálna a závisí od mnohých kľúčových faktorov. Napriek tomu sa v našom dnešnom článku pokúsime čo najlepšie odpovedať na túto otázku, ktorá sa objavila na našom kanáli YouTube v sekcii komunita.

otázka z youtube
Aký je váš názor na dĺžku školenia? Niekde sa uvádza, že cvičenie dlhšie ako hodinu je zbytočné. Údajne sa začne vyplavovať hormón, ktorý "degraduje" rast svalov. Potom sú tu názory, že na tom nezáleží a že môžete cvičiť niekoľko hodín atď. Nie že by som chcel cvičiť 5 hodín v kuse, ale veľmi ma zaujíma váš názor. Hovoríme o prirodzenom cvičení. Vďaka

V prvom rade to závisí od priorít

Najdôležitejšie zo všetkého (a bohužiaľ v otázke neuvedené) je vaše zameranie a vaše priority. Ak vám ide predovšetkým o budovanie sily a venujete sa napríklad silovému trojboju, vaše prestávky medzi sériami môžu byť o niečo dlhšie. Alebo skôr intenzita, s akou pracujete v tréningu, zohráva v tomto smere absolútne kľúčovú úlohu. Ak sa pohybujete napríklad do 50 % svojho maxima na jedno opakovanie (ak je vaše "maximum" v benchpresse 100 kg, hovoríme o 50 kg) a ste schopní vykonať 10 opakovaní s touto váhou, pravdepodobne vám postačí kratšia prestávka medzi sériami. Ak však musíte urobiť tri série po troch opakovaniach s 95 % maximálnej hmotnosti jedného opakovania (a teda 95 kg), váš nervový systém pravdepodobne dostane poriadne zabrať a budete potrebovať oveľa dlhšiu (niekoľkominútovú) prestávku.

Na druhej strane,keď sa snažíte budovať svalový objem a hmotu, ide vám predovšetkým o kontrakciu a používanie nižších váh, aby ste mohli vykonať väčší počet opakovaní. V neposlednom rade môžete z času na čas zaradiť rôzne obrovské sety, supersety, crash sety a iné techniky intenzifikácie, ktoré urýchlia celý tréning. Veď taký tréning nôh Doriana Yatesa trval približne 40 minút. Keď sme natáčali s Vojtom Trnkom, dokázal tú istú (väčšinou rovnako nepopulárnu) časť natrénovať za hodinu. Teoreticky teda tréning kulturistov môže určite zabrať menej času. To však nie je to hlavné, čo chcem v dnešnom článku povedať.

Vojta Trnka tréning nôh
Keď Vojta Trnka dokáže za hodinu vytrénovať nohy, prečo nie vy?

A čo tie obávané katabolické hormóny?

Ak sa na otázku dĺžky tréningu pozrieme z trochu odbornejšieho hľadiska, zistíme, že vylučovanie našich anabolických hormónov dosahuje pomyselný vrchol približne po 35-60 minútach cvičenia v posilňovni. Potom sa ich množstvo začne pomaly, ale isto znižovať. Avšak ani hladina vašich hormónov (či už anabolických alebo katabolických) nie je najdôležitejším faktorom. Najdôležitejšie je, ako veľmi vás tréning baví. Niektorým ľuďom vyhovuje viacero kratších tréningov týždenne, iní si nájdu čas v posilňovni maximálne trikrát do týždňa, ale keď tam sú, radi cvičia tri hodiny

Skrátka, robte to tak, aby vás to čo najviac bavilo, a časom zistite, ako vaše telo reaguje. Keď už budete nejaký čas cvičiť, určite budete vedieť, aké cviky, ako dlhé sú prestávky, aká intenzita, frekvencia a objem tréningu vám najviac vyhovujú. Ale všetko je otázkou času, najmä v tomto športe.

Pavel Beran tréning nôh
Na druhej strane, tréning nôh Pavla Berana trval viac ako dve hodiny. A nedá sa povedať, že by na ňom vyššia hladina katabolických hormónov zanechala výrazné následky.

Moja osobná skúsenosť

Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že sa kulturistike a kulturistickým tréningovým princípom nevenujem, pretože som sa vždy primárne zameriaval na budovanie sily. A to je pravdepodobne dôvod, prečo nemôžem povedať na tému kulturistického tréningu viac, ako som tu napísal a odpozoroval. Ale o čom môžem hovoriť (alebo si to aspoň myslím), je powerlifting.

Keď som sa pripravoval na svoje prvé súťaže, trénoval som len trikrát týždenne približne 2,5-3 hodiny. Vtedy som to mohol využiť a malo to svoje výhody, hlavne som mal štyrikrát do týždňa "voľný" deň, kedy som sa mohol venovať aktívnej regenerácii, chôdzi, mobilite, hrať futbal s priateľmi a mnohým ďalším aktivitám.

Postupom času sa však frekvencia mojich tréningov začala zvyšovať a dosiahla pomyselný vrchol, keď som trénoval šesťkrát týždenne pod krídlami Radomila Vašíka z Iron Warriors, národného trénera IPF a jedného z najlepších a najznalejších trénerov v krajine. Tréningy boli dobré, zvyčajne trvali hodinu a pol denne, a aj na nich som dokázal urobiť veľmi slušný pokrok.

Ale hlavným kritériom pre mňa vždy bolo, aby som si tréning užíval. A ak sa športu venujete len rekreačne, nemusíte sa do ničoho nútiť a každý tréning si užijete. V takom prípade sa výsledky určite dostavia časom

Ďalšie články zo série "Otázky a odpovede":

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.