Stravovanie

Koľko jedál denne jesť? Optimálna frekvencia jedál

Autor: Radim Kostura
Publikované , Naposledy upravené

Optimálna frekvencia stravovania je už nejaký čas jednou z najdiskutovanejších tém súvisiacich so zdravým životným štýlom. Keďže je však jedlo neoddeliteľnou súčasťou snahy o dokonalú postavu, niet sa čomu čudovať. Preto som sa rozhodol nahliadnuť pod pokrievku a pokúsiť sa vám to čo najlepšie vysvetliť.
Keďže ide o veľmi populárnu tému vo svete fitness, názory na ňuExistuje mimoriadne veľké množstvo názorov, a preto nie je ľahké ich sledovať. V tomto článku sa pokúsim odpovedať na najpálčivejšie otázky, ktoré sa objavujú v súvislosti s optimálnou frekvenciou stravovania. Ak vám táto téma stále leží na srdci, neprestávajte čítať.

Existuje vôbec optimálna frekvencia jedál?

Či už cvičíte niekoľko rokov alebo len niekoľko mesiacov, pravdepodobne ste sa už stretli so všeobecnou poučkouže je ideálne jesť každé dve až tri hodiny denne. To by malo udržiavať váš metabolizmus v neustálom chode, čo vám pomôže podporiť rast svalov a zároveň zabrániť pocitu hladu. V súčasnosti to však už jednoducho neplatí. V skutočnosti nikdy nebola platná, ale kvôli nedostatku štúdií sa rozšírila ako uragán a stala sa všeobecne uznávanou a platnou dogmou v podstate po celom svete.
Zaujíma vás teda, aká je optimálna frekvencia jedál? Bohužiaľ, odpoveď na túto otázku je veľmi problematická a v podstate závisí od každého z vás. Podstatou problému však nie je ani tak počet jedál, ako skôr celkový počet kalórií, ktoré počas dňa prijmete. Nezáleží na tom, či ich skonzumujete v troch väčších jedlách alebo ich rozdelíte do niekoľkých menších jedál. Najdôležitejšie je nastaviť si stravu tak, aby zodpovedala tomu, ako savaše ciele a životný štýl, ako aj vaše telo a energetický výdaj.
Všetky tieto zložky je potom potrebné zohľadniť, ak chcete nájsť spôsob stravovaniaktorý vám najviac vyhovuje a zároveň sa vám časovo hodí. Napríklad, keď si idete ráno zacvičiť, pravdepodobne si odpustíte veľké, ťažko stráviteľné raňajky a dáte si niečo ľahšie a rýchlejšie stráviteľné. Takto budete môcť vydať zo seba v posilňovni maximum, úplne sa zničiť a až potom zjesť kvalitné jedlo plné makro- a mikroživín.
Iná situácia je, keď ste celý deň v práci a nemáte prakticky žiadny čas na jedlo. V takom prípade je lepšie dať si ráno dobré raňajky.dobre sa naraňajkovať, naobedovať a večer navečerať. Namiesto piatich alebo šiestich jedál vám na pokrytie kalorického príjmu postačia tri väčšie jedlá. A samozrejme, takýchto príkladov by som mohol napísať veľa. Musíte zistiť, čo vám najviac vyhovuje. Pretože práve takáto frekvencia jedál bude skutočne optimálna.
Samozrejme, netvrdím, že by ste mali celý deň hladovať a večer ísť do reštaurácie s rýchlym občerstvením kvôli časovej tiesni, to vôbec nie. Len hovorím, že musíte zistiť, čo vášmu telu najviac vyhovuje, a držať sa toho. Ak sa stravujete pravidelne a dobre, vaše telo sa dokáže prispôsobiť a zvyknúť si. Nepravidelnosť alebo akékoľvek extrémne výkyvy v podobe prejedania sa však môžu zbytočne zaťažovať váš organizmus.a stresovať vaše telo, čo môže viesť k mnohým nepríjemným problémom vrátane tráviacich problémov alebo priberania.

Optimálna frekvencia jedál - losos na obed
Musíte zistiť, čo vám najviac vyhovuje - a to je ideálna frekvencia.

Zrýchli váš metabolizmus viac jedál denne?

Samozrejme, existujú aj veľmi zaujímavé otázky, ktoré úzko súvisia s optimálnou frekvenciou stravovania. Prvou a možno najnaliehavejšou otázkou je, či viac jedál denne môže zrýchliť metabolizmus? Ako ste už možno pochopili z vyššie uvedeného, odpoveď na túto otázku je samozrejme nie. Prečo si to ľudia myslia? Bohužiaľ, mnohí ľudia stále veria dnes už relatívne zabudnutému mýtu, ktorý hovorí, že akak budete jesť častejšie, udržíte svoj metabolizmus v činnosti, čo ho prinúti pracovať rýchlejšie a spaľovať viac kalórií.
Ako to už s mýtmi býva, je na tom samozrejme kus pravdy. Pri trávení skutočne spotrebujeme určité množstvo kalórií. Tento jav sa nazýva termický účinok potravy a v skutočnosti sa takto spáli približne 10 až 15 % celkového množstva prijatých kalórií. Problémom tohto mýtu však je, že množstvo potravín v tomto ohľade nezohráva takú dôležitú úlohu. Ako som spomínal na začiatku, najdôležitejší je celkový denný príjem kalórií. Ak teda za deň zjete napríklad 4000 kcal, je jedno, či ich zjete v troch alebo šiestich jedlách. Počet spálených kalórií bude v oboch prípadoch prakticky rovnaký.

Má pôst a prerušovaný pôst zmysel?

Ďalšou pomerne problematickou otázkou, ktorá úzko súvisí s optimálnou frekvenciou jedál, je, či sa oplatí podstúpiť hladovanie alebo prerušovaný pôst? Aj u nás je stále veľa ľudí, ktorí sa pôstu nevzdávajú a praktizujú ho v podstate vždy, keď majú príležitosť. A ja im to, samozrejme, nevyčítam. V dnešnom chaotickom svete môže byť pôst veľmije presne to, čo hľadáme, aby sme sa z nedostatku času na jedlo úplne nezbláznili.
Viacero štúdií preukázalo pozitívne účinky prerušovaného pôstu, a to viacerými spôsobmi. Okrem úbytku tuku si zaslúži zmienku aj zvýšenie citlivosti na inzulín, zníženie prozápalového stavu organizmu alebo krvného tlaku. Hoci výhody pôstu boli skutočne vedecky dokázané, je tu jeden háčik.
Väčšina týchto výhod úzko súvisí s úbytkom tuku ako takým. To nás vedie k zamysleniu, či za ne naozaj môže pôst, alebo len prostý fakt, že sme pôstom schudli. Je teda pôst vôbec potrebný?
Možno áno, alebo nie, aspoň čo sa týka úbytku hmotnosti? Je mi ľúto, že musím sklamať zástancov pôstu, ale prerušovaný pôst naozaj nie je najlepší a najpohodlnejší spôsob chudnutia. V štúdii na túto tému pôst nepreukázal žiadne významné zlepšenie v porovnaní s postupným znižovaním kalórií.a z hľadiska udržateľnosti si dovolím tvrdiť, že postupné znižovanie príjmu kalórií je oveľa jednoduchšie ako hladovanie.
Takže ak by som si mal vybrať, pravdepodobne by som sa prerušovanému pôstu úplne vyhol. Ale ak vám to vyhovuje, samozrejme, nijako vás od toho neodrádzam, ani sa to nesnažím nijako kritizovať. Bez ohľadu na vyššie uvedené skutočnosti má skutočne preukázateľné zdravotné výhody. Podrobnejšie sa tomu budeme venovať v niektorom z budúcich článkov. Tu sa len snažím poukázať na to, že to naozaj nie je taký extrémne zázračný jav, ako si mnohí ľudia myslia.

Hovädzie mäso ako skvelý zdroj bielkovín
Pôst môže mať určité výhody, ale rozhodne nie je najlepším spôsobom chudnutia.

Raňajkovať či neraňajkovať?

Ďalšou veľmi častou otázkou je, či raňajkovať alebo nie? Ak vám táto otázka nedá spať, neváhajte a pozrite si nášnáš ďalší článok, ktorý sa bude zaoberať práve touto témou. Tu len stručne zhrniem, že ani raňajky nie sú v skutočnosti také dôležité, ako si mnohí myslia. Niektoré štúdie naznačujú, že ľudia, ktorí raňajkujú, majú menšiu pravdepodobnosť, že budú obézni. Je však pravdepodobnejšie, že je to spôsobené skôr celkovým denným príjmom, kvalitou a vyváženosťou stravy alebo životným štýlom než raňajkami.
Pravdou však zostáva, že väčšina ľudí, ktorí vedú zdravý životný štýl, skutočne pravidelne raňajkuje. Ale to, čo jete, je dôležitejšie ako samotné raňajky. Pokiaľ sa pravidelne stravujete zdravo a vyvážene, nezáleží na tom, či raňajkujete alebo nie. Dôležité je robiť to, čo je pre vaše telo najlepšie.

Čo si z tohto článku vziať?

Existuje teda univerzálna alebo ak chcete optimálna frekvencia jedál? Ako to už vo svete fitness býva, je to bohužiaľ veľmi individuálne. Všeobecná príručka teda jednoducho a jednoducho neexistuje. Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že existuje optimálna frekvencia jedál. Nie v podobe univerzálnej diéty, ktorá funguje pre každého, ale v individualite a odlišnostiach každého z nás. Optimálna frekvencia je teda predovšetkým tá, ktorá najlepšie vyhovuje vášmu telu aj životnému štýlu.
Ak vám teda prerušovaný pôst vyhovuje a praktizujete ho tak, ako sa patrí, potom je pôst pre vás optimálnou frekvenciou stravovania. Ale ak ste na druhej strane zástancom piatich až šiestich jedál denne počas troch až štyroch hodín a ste schopní pracovaťpracovať najefektívnejšie s týmto nastaveným vzorcom stravovania, je to pre vás optimálny prístup.
Vždy musíte počúvať svoje telo a upraviť počet kalórií, počet jedál a ich zložky.vášmu životnému štýlu, kalorickému výdaju alebo cieľom. Obézny človek, ktorý sa snaží schudnúť, má teda úplne iný režim ako športovec, ktorý sa pripravuje na kulturistickú súťaž.

Podobné články

Diskusia (0)

Máte otázku? Alebo chcete len vyjadriť svoj názor? Pošlite nám komentár.